تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


افزایش قیمت کاه و کلش

پرورش‌دهندگان قارچ هم به‌دنبال کاه

با افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود انواع نهاده در داخل کشور، رقابت برای کلش گندم و کاه نیز به اوج خود رسیده است. به‌طوری‌که علاوه بر فعالان حوزه دامپروری، پرورش‌دهندگان قارچ نیز به‌دنبال کلش گندم و کاه هستند.

وکیل گیلانی یادآور شد: این اقدام به خودی خود باعث افزایش قیمت کاه در کشور شده است. در زمان حاضر قیمت یونجه و کنجاله سویا به دوبرابر قیمت سال گذشته خود رسیده است.

وی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاده‌های وارداتی را در اختیار واحدهای پرورش گاوهای شیری قرار داده و پرواربندان نمی‌توانند از علوفه وارداتی استفاده کنند.

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تعیین وضعیت نیروهای حق التدریس فنی و حرفه ای/ اخذ مجوز جذب دو هزار نیرو21/4/1391

 

به گزارش خبرنگار مهر، اژدر ولیخانی صبح چهارشنبه در حاشیه دیدار با کارکنان و مربیان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از 6 هزار و 160 مربی غیررسمی حق التدریسی وجود دارد، اظهار داشت: این تعداد حقوق ثابت ندارند و در ردیف اعتباری سازمان فنی و حرفه ای نیز فقط حق الزحمه برای آنان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تنها راه حل مشکلات این تعداد مربی حق التدریسی تبدیل وضعیت آنهاست، یادآور شد: هم اکنون بیش از 2هزار پست بلاتصدی در سازمان فنی و حرفه ای و مراکز آن در کشور وجود دارد.

اخذ مجوز جذب 2هزار نیرو در سازمان فنی و حرفه ای

معاون اداری و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اینکه موافقت جذب 2هزار نیرو را گرفته ایم، افزود: تا پایان سالجاری این تعداد نیرو جذب می شوند.

ولیخانی با بیان اینکه آزمون استخدامی برای جذب این نیروها از میان مربیان حق التدریسی صورت می گیرد، ادامه داد: آزمون استخدامی هزار پست بلاتصدی تا پایان ماه رمضان برگزار می شود.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که تا پایان سال دو هزار نفر از مربیان حق التدریسی خود را در قالب برگزاری آزمون استخدامی تبدیل وضعیت کنیم.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه از این تعداد 40 نفر سهم استان لرستان است، یادآور شد: یکی از اهداف من در سفر به لرستان این است که با استاندار صحبت کنم و به خاطر محروم بودن این استان و با موافقت استاندار میزان سهمیه استخدامی این استان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: پستها را به شرطی به استانها می دهیم که آزمون استخدامی میان مربیان حق التدریسی سازمان برای تبدیل وضعیت آنها صورت گیرد.

تعیین وضعیت نیروهای حق التدریسی تا پایان برنامه پنجم

ولیخانی با تاکید بر اینکه با برگزاری آزمون استخدامی تا پایان سال بیش از 4هزار نیروی حق التدریسی دیگر باقی می ماند، اظهار داشت: این تعداد نیرو طی برنامه پنج ساله توسعه تبدیل وضعیت می شوند و تا پایان برنامه پنج ساله هیچ نیروی حق التدریسی در کشور نخواهیم داشت.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه یکی از عوامل تعلل ما در تبدیل وضعیت نیروهای حق التدریسی دیپلمه بودن آنهاست، تصریح کرد: برای تبدیل وضعیت باید مدرک تحصیلی فوق دیپلم داشته باشند و حق التدریسی ها باید در مدت زمان باقی مانده مدرک تحصیلی خود را ارتقا دهند.

تصویب چارت مراکز فنی و حرفه ای

ولیخانی در بخش دیگری از سخنان خود به مراکز فاقد چارت سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد و بیان داشت: 700 مرکز فنی و حرفه ای در کشور و جود دارد که از این تعداد 271 مرکز فاقد چارت سازمانی بودند.

وی با تاکید بر اینکه از این تعداد مرکز فاقد چارت توانسته ایم 232 مرکز را به تایید برسانیم و چارت دار کنیم، افزود: در لرستان نیز 18 مرکز فنی و حرفه ای وجود دارد که از این تعداد 11 مرکز فاقد چارت سازمانی بودند.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه توانسته ایم همه مراکز فاقد چارت لرستان را چارت دار کنیم و تنها یک مرکز فاقد چارت است که در مراحل پایانی کار قرار دارد.

ولیخانی تصریح کرد: تا این تاریخ هیچ مرکز فاقد چارت سازمانی در لرستان وجود ندارد.

اعطا تسهیلات به نیروهای رسمی و قراردادی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی اشاره کرد و بیان داشت: تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی باید از طریق استانداری صورت گیرد و ما نیز تبدیل وضعیت را به این شرط انجام می دهیم که جذب و آزمون از میان نیروهای قراردادی خود سازمان باشد.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه این کار در دو استان خراسان و خوزستان انجام شده است، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم نیروهای قراردادی را نیز موازی با حق التدریسیها تبدیل وضعیت کنیم.

ولیخانی همچنین به پرداخت وام 4 درصد به نیروهای قراردادی و رسمی 13 استان کشور خبر داد و افزود: 2میلیارد و 400 میلیون تومان وام 4 درصد با همکاری صندوق مهر امام رضا به کارکنان رسمی و قراردادی این سازمان در 13 استان داده می شود.

وی با تاکید بر اینکه 60 میلیون از این میزان وام به لرستان تعلق دارد، یادآور شد: سقف پرداخت وام 5 میلیون تومان است.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه درآمد سه ماهه اول سال 91 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر شده است، اظهار داشت: درآمد زایی سازمان در سه ماهه اول سال گذشته 4 میلیارد بوده است اما امسال به بیش از 9 میلیارد تومان رسیده است.

ولیخانی تصریح کرد: تحول چشمگیری در سازمان فنی و حرفهای رخ داده است و حرکتهایی انجام شده که تحول زیادی را ایجاد کرده است.

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: یک شنبه 25 تير 1391برچسب:تعیین وضعیت نیروهای حق التدریس فنی و حرفه ای/ اخذ مجوز جذب دو هزار نیرو, | موضوع: <-PostCategory-> |

استخدام كارشناسان نظام مهندسي كشاورزي

آزمون دوره ششم استخدام كارشناسان نظام مهندسي كشاورزي تا 15 شهريور ماه تمديد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سخن سر معاون آموزش، فني و پژوهش سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي در نشستي كه امروز در اين سازمان برگزار شد گفت: 377 نفر از فارغ التحصيلان مهندس كشاورزي كارت كارشناس رسمي را دريافت كرده اند كه پرونده هاي 120 نفر از آنان تكميل شده است.

وي افزود: 308 نفر در آزمون كتبي قبول شده اند و از فروردين ماه مصاحبه افراد شروع و تا پايان تيرماه به پايان مي رسد.

سخن سر تصريح كرد: براي دوره ششم فارغ التحصيلان مي توانند تا پايان 15 شهريور ماه به سايت سازمان مراجعه و ثبت نام كنند.

وي اضافه كرد: با توجه به اينكه كارشناسان رسمي بايد در مكان هاي مختلف مشغول به كار شوند با اقداماتي كه توسط سازمان صورت گرفت و بخش نامه اي ابلاغي از سوي رياست جمهوري بايد از كارشناسان رسمي سازمان نظام مهندسي كشاورزي استفاده شود. 



 

 

قابل توجه متقاضیان شرکت کننده در ششمین آزمون کارشناسان رسمی

به اطلاع می رساند،مهلت ثبت نام متقاضیان آزمون یادشده تا پایان وقت اداری مورخ 15/06/1391 تمدید شده است.لذا  علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سازمان نظام مهندسی استان مربوطه مراجعه نمایند.



 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: یک شنبه 25 تير 1391برچسب:استخدام كارشناسان نظام مهندسي كشاورزي , | موضوع: <-PostCategory-> |

اختصاص 100 میلیارد تومان برای تجهیز شرکتهای خدمات فنی و مهندسی کشاورزی

 

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از اختصاص ۱۰۰میلیارد تومان به تجهیز شرکت‌های خدمات مهندسی کشاورزی خبر داد.
 موحدیان عطار با بیان این مطلب افزود: طبق برنامه 5 ساله قرار است 5 ـ 6 هزار شرکت خدمات فنی و مهندسی با بکارگیری 50 هزار کارشناس کشاورزی مشغول به کار شوند.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی این شرکت ها می‌تواند کمک قابل توجهی به بخش کشاورزی باشد، گفت: در حال حاضر با مطالعاتی که انجام شده ظرفیت تولید بخش کشاورزی 300 میلیون تن است که فاصله 200 میلیون تنی نسبت به تولید حاضر تنها با بکارگیری مهندسان کشاورزی در قالب شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری امکان پذیر خواهد بود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با انتقاد از عدم تخصیص 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای تجهیز شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته اظهار داشت: قرار بود این اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها برای تجهیز این شرکت‌ها تخصیص یابد که اجرایی نشد و در بخش‌های دیگری استفاده شد.
موحدیان عطار همچنین اظهار داشت: به دولت پیشنهاد شده است 40 تا 70 درصد هزینه‌ شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در قالب یارانه به کشاورزان داده شود همچنان که در بسیاری از کشورها نیز انجام می‌شود.

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: یک شنبه 25 تير 1391برچسب:شرکت فنی و مهندسی کشاورزی, | موضوع: <-PostCategory-> |

پورسرخ(بازیگر سینما و تلویزیون) هم به عضویت سازمان درآمد

پورسرخ هم به عضویت سازمان درآمد

دکتر پوریا پورسرخ که دوره تحصیلات تکمیلی خود را در رشته فیزیولوژی گیاهی به پایان رسانده است، به جمع 25 هزار نفره متخصصین کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران پیوست.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، همه کسانی که با نام پوریا پورسرخ آشنایی دارند ایشان را به عنوان هنرمند جوانی می شناسند که با فعالیت‌های هنری مختلف به خصوص در عرصه سینما و تلویزیون چهره محبوب و دوست داشتنی ای از خود به جا گذاشته است، اما وی هم دانش آموختگان بخش کشاورزی در رشته فیزیولوژی گیاهی است.

 

دکتر پوریا پورسرخ شنبه 10 تیر 91 مهر مهندسی و سربرگ مورد تأیید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خود را از شاهرخ رمضان نژاد رییس سازمان استان دریافت و در نشستی دوستانه با اهداف و رسالت‌ها و سیاست‌های سازمان در زمینه مهندسی سازی فعالیت های اساسی بخش و اهمیت تولید و عرضه محصول سالم آشنا گردید.

 

تأثیر مستقیم و غیرمستقیم هنرهای مختلف از جمله هنر سینما در توسعه بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به ویژه در جنبه های فرهنگ سازی نیاز جامعه به تولید مهندسی از جمله زمینه هایی بود که در این نشست صمیمی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

 

دکتر پورسرخ آمادگی و علاقمندی خود را برای بهره گیری از فرصت‌هایی که از طریق هنر بتواند به تحقق اهداف عالی سازمان در جهت بهینه سازی تلاش‌های موثر در بخش کشاورزی و منابع طبیعی بیانجامد اعلام نمود. روابط عمومی سازمان استان ضمن آرزوی موفقیت برای این عضو جدید و همه دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی امیدوار است این فرصت پیش رو نتایج مثبتی را برای القاء فرهنگ مهندسی سازی تولید فراهم آورد

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

فن های سیر کوله

فن های سیرکوله

 

فن های سیرکوله در سالن های پرورش قارچ کاربرد زیادی دارند . شاید در نظر اول استفاده از انها چندان واجب نباشد


خوب البته در سالن های کوچک خانگی و یا سالن های پرورش قارچ که از بیش از 3 طبقه استفاده نمیکنند چندان هم واجب نباشد .
در سالن های پرورش قارچ در خانه باد خارج شده از کانال های کولر که از بالا به صورت عمودی به پایین حل داده میشود همین چرخش مورد نیاز هوا را ایجاد میکند


ولی سالن های پرورش قارچ صنعتی چطور ؟ آنها به سیرکوله نیاز دارند ؟
ما به این موضوع که خیلی از کارخانجات از فن های سیرکوله استفاده نمیکنند کاری نداریم ، و این حقیقتیست که با مشاهده سالن های سنتی تر به آن پی خواهیم برد.


هدف از استفاده از فن سیرکوله بیشتر جابجایی سریع هوا در مواقع مورد نیازمان است، فن های سیرکوله بیشترین زمان روشن بودنشان پس از آبیاری سالن است یعنی زمانی که کلاهک قارچ کاملا خیس شده و باید هر چه سریعتر این قطرات آب از روی آن خشک شود.


اگر سالن شما دارای هوای یکنواختی نباشد ، یعنی زمانی که به طبقات بالاتر میروید این موضوع را حس میکنید که هوا چند درجه با هوای پایین قفسه ها تفاوت دما دارد ، در این زمان است که باید فن های سیرکوله ای که به شکل عمودی هوا را جابجا میکنند روشن شوند، در این حالت هوار گرم بالا به پایین حل داده مبشود و همین منجر به یکنواخت شدن دمای سالن خواهد شد

 

نتیجه ای که در پایان میگیریم آن است که داشتن فن های سیرکوله برای هر نوع سالن تولید قارچ واجب است ، البته داشتن بی ضرر است اما نداشتنش ممکن است منجر به ضرر های هنگفتی در زمان تولید شود و قارج را از بازار پسندی خارج کند

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 9 تير 1391برچسب:فن سیر کوله, | موضوع: <-PostCategory-> |

انتخاب آزمونگر برای دوره های کشت قارچ های خوراکی و ژرورش ماهیان زینتی

 

به اطلاع کاراموزان می رساند به علت تخصصی بودن  امتحان عملی دوره های پرورش قارچ و پرورش ماهی از کسانی که مدرک فوق دیپلم و بالاتر  در رشته مهندسی کشاورزی داشته باشند به شرط اینکه در دوره اموزشی شرکت کرده و موفق به اخذ مدرک فنی در رشته  های مزبور شوند و بالاترین نمره را کسب کنند به عنوان آزمونگر بخش کشاورزی انتخاب خواهند شد در صورت تمایل  هرچه زودتر برای ثبت نام به قسمت پذیرش مرکز فنی و حرفه ای میانه مراجعه نمایید.

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 6 تير 1391برچسب:آزمونگر عملی فنی و حرفه ای, | موضوع: <-PostCategory-> |

فرآخوان جشنواره -قابل توجه شركتهاي تعاوني

 

باتوجه باينكه همزمان با سال بين المللي تعاون ((هفتمين جشنواره ملي تعاوني هاي برتر ))در سال جاري توسط وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي  با همكاري اتات تعاون ايران در گرايش هاي كشاورزي و ... در هفته تعاون برگزار خواهد شد لذا از كليه شركتهاي تعاوني دعوت بعمل مي آيد در صورت تمايل جهت ثبت نام به آدرس   WWW.7TB.IR  مراجعه نمايند  .

تعاون.jpg
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

آشنائی با چند نوع قارچکش(کاپتان-بنومیل-دودین-مانکوزب)

آشنایی با چند قارچکش
 

1- کاپتان Captan

کاپتان ترکیبی از گروه کاربوکسیدها است که به عنوان یک قارچکش با خواص پیشگیری کنندگی و معالجه کنندگی از آن استفاده می شود.

اسامی دیگر این قارچکش عبارت است از:

Orthocide, Phytocape, Marten, Strike, Merpan

مبدا پیدایش این ترکیب برای اولین بار در سال 1949 توسط کمپانی های شورون Chevron Chemical و استافر Stauffer Chemicalساخته شده ولی در حال حاضر توسط کمپانی زنکا Zeneca نیز تولید و به بازار عرضه می گردد و در کشور ما نیز توسط کارخانجات تولید سموم شیمیایی تولید می گردد.

درجه سمیت (LD50 ) این قارچکش حدود 9000 میلی گرم بر کیلو گرم است. تماس مستقیم آن ممکن است باعث تحریک و سوزش چشم و پوست شود.

فرمولاسیون این قارچکش به صورت پودر و تابل 50 و 80 درصد و همچنین مایع روان موجود است. مصرف این قارچکش بر روی واریته هایی از گلابی و واریته هایی از سیب مانند Red Delicious باعث گیاه سوزی می شود.

موارد مصرف:

این قارچکش را می توان روی بادام، سیب، زردآلو، گیلاس، انگور، شلیل، هلو، گیاهان زینتی، گلابی، گوجه، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بر علیه بیماری های مختلف قارچی می توان مصرف نمود. از این ترکیب برای ضدعفونی بذر نیز می توان استفاده کرد.

بیماریهای مهم قابل کنترل یا پیشگیری:

آنتراگنوز، لکه سیاه سیب، پوسیدگی تلخ سیب، پوسیدگی سیاه گونه های بوتریتیس، قهوه ای شدن چمن ها، پوسیدگی قهوه ای، لکه برگی گیلاس، مرگ گیاهچه، سفیدکهای داخلی مانند سفیدکهای داخلی سیب زمینی و گوجه فرنگی، لکه آجری برگ بادام، لکه برگی ناشی از سپتوریا، بیماریهای غربالی درختان میوه هسته دار و چندین بیماری دیگر.

میزان و نحوه مصرف این سم:

برای سمپاشی روی اندامهای هوایی به میزان 5/2 در هزار و برای ضد عفونی بذور به نسبت 2 تا 5 در هزار توصیه می شود.

این قارچکش موارد مصرف مختلفی دارد مانند: ضدعفونی بذر، سمپاشی اندامهای هوایی، ضدعفونی بذور داخل جعبه های مخصوص کاشت، سمپاشی بعد از برداشت، ضدعفونی خاک قبل از کاشت و ضدعفونی قطعات سیب زمینی. برای مصرف این قارچکش حتما باید قبل از بوجود آمدن علائم بیماری آن را بکار برد. بذور ضد عفونی شده توسط این قارچکش را نباید به مصرف خوراکی رساند. این قارچکش با ترکیبات قلیایی سازگاری ندارد و با روغن ها قابل اختلاط نیست. اگر بعد از یک سمپاشی روغنی تابستانه مصرف شود باعث سوزندگی و خسارت به برگها و میوه ها می شود.

این قارچکش را می توان برای محافظت رنگ، پلاستیک و چرم نیز مورد استفاده قرار داد. این ترکیب همچنین می تواند به عنوان یک تنظیم کننده ریشه عمل کرده و باعث افزایش اندازه پرتقال و نارنگی شود.

 

2- بنومیل  Benomyl

بنومیل یک ترکیب از گروه بنزیمیدازول می باشد. قارچکشی سیستمیک است و برای سمپاشی اندامهای هوایی گیاه از آن استفاده می شود.

اسامی دیگر این قارچکش عبارت است از:

Agrocit, Benex, Benlate, Tersan

این ترکیب اولین بار در سال 1968 توسط کمپانی Nemours and E.l. Dupont de company  تولید و عرضه گردید و در حال حاضر در کشور ما توسط کارخانجات تولید سموم شیمیایی تولید می گردد.

درجه سمیت( LD50 ) این قارچکش بیش از 10000 میلی گرم بر کیلوگرم است لذا سمیت آن بسیار ناچیز است. این ترکیب به صورت پودر و تابل 50 درصد موجود می باشد. در صورتیکه به صورت صحیح و به میزان توصیه شده مورد استفاده قرار نگیرد باعث ایجاد گیاه سوزی می شود.

این قارچکش را می توان علیه بیماری قارچی روی بادام،سیب، زردآلو، جو، لوبیا، هویج، کرفس، کلم، مرکبات، خیار، بادمجان، انگور، خربزه، قارچ خوراکی، فلفل، بادام زمینی، چاودار، گلابی، گیلاس، هلو، پسته، آلو، گوجه، برنج، سویا، کدو، نیشکر، گوجه فرنگی، شلغم، چغندرقند، توت فرنگی، سیب زمینی و گیاهان زینتی و همچنین برای ضدعفونی بذور ذرت، سیر، کلم، سیب زمینی شیرین و شلغم مورد استفاده قرار داد.

بیماریهای مهم قابل کنترل یا پیشگیری:

این قارچکش دارای طیف اثر بسیار وسیعی بوده و می تواند بیماریهایی از قبیل آنتراگنوز، لکه سیاه سیب، پوسیدگی سیاه، بوتیریتیس، پوسیدگی قهوه ای، لکه برگی گیلاس، پوسیدگی طوقه، سرکوسپورا، فوزاریوم، کپک خاکستری، سفیدکهای سطحی، بیماریهای ناشی از پنیسیلیوم، بلاست برنج، سیاهک ها، پوسیدگی ساقه، گونه های مختلف قارچ ریزوکتونیا و اسکلروتینیا را کنترل نماید.

میزان و نحوه مصرف سم:

از این قارچکش به میزان 100 تا 600 گرم در 400 لیتر آب برای سمپاشی یک هکتار استفاده می شود. برای ضد عفونی خاک 50 تا 200 پی پی ام و برای ضدعفونی بذور به میزان 100 تا 150 گرم از ماده موثره توصیه و مصرف می شود.

اندامهای سمپاشی شده نباید مورد استفاده دام قرار گیرد. در مدت نگهداری، این ترکیب نباید مرطوب یا خیس شود.

این قارچکش بیماریهایی از قبیل سفیدک داخلی، لب شتری هلو، پوسیدگی میوه بر اثر قارچ ریزوپوس، گونه های مختلف قارچ هلمنتوسپوریوم، گونه های تیفولا، گونه های آلترناریا و قارچهای رده اُاُمیست را نمی تواند کنترل کند.

با آفت کشهایی که واکنش قلیایی از خود نشان می دهند قابل ترکیب نیست. بنومیل قارچکشی است که علاوه بر خاصیت پیشگیری می تواند بیماری را معالجه کند. این قارچکش به صورت سیستمیک عمل می کند. اثر این قارچکش در خاک بستگی به ریشه هایی دارد که در محل تیمار شده قرار دارند. دوام بسیار طولانی دارد و با سایر آفت کشها قابل اختلاط است. این ترکیب میتواند بعضی ازنماتدها رانیز کنترل نماید.

 

3- دودینDodine

دودین یک ترکیب از گروه گوانیدین است که به عنوان یک قارچکش برای پیشگیری و معالجه بیماری بصورت سمپاشی روی اندامهای هوایی گیاه به کار می رود.

اسامی دیگر این قارچکش عبارتند از:

Syllit, Cyprex, Carpene, Venturol, Radspor, Efuzin, Melprex, Guanidol

این ترکیب اولین بار در سال 1954 توسط کمپانی سیانامید تولید و عرضه شد. ولی در حال حاضر توسط کمپانی Kenogard نیز تولید می شود و در کشور ما نیز توسط کارخانجات تولید سموم شیمیایی تولید می گردد.

درجه سمیت( LD50 ) این قارچکش حدود 660 میلی گرم بر کیلو گرم است و لذا سمیت آن متوسط و نسبتا کم است. گاهی باعث تحریک و حساسیت پوست می شود. این ترکیب معمولا به صورت پودر و تابل 65 درصد موجود می باشد. در بعضی از کشورها گزارشاتی در مورد گیاه سوزی این ترکیب روی هلو و آلو ارائه شده و بر روی بعضی از رقمهای سیب مانند Golden Delicious، Grimes و Greening حالت زنگار و سوختگی بوجود می آورد. روی رقمهای گلابی Moore و Van Deman هم صدماتی از این قارچکش مشاهده شده است.

این قارچکش را می توان روی گیاهانی از قبیل سیب، توت فرنگی، گردو، گیلاس، گلابی، هلو، زیتون، زردآلو، پیاز و گیاهان زینتی استفاده نمود.

بیماریهای مهم قابل کنترل یا پیشگیری:

این قارچکش لکه سیاه سیب، پوسیدگی میوه، پوسیدگی قهوه ای، پیچیدگی برگ( لب شتری ) و تا حدودی سفیدک سطحی را کنترل می کند.

میزان و نحوه مصرف:

مقدار مصرف این قارچکش به نسبت 6/0 تا 2/1 در هزار است.

قبل از پیدایش علائم بیماری بایستی سمپاشی را شروع و در فواصل زمانی معین تکرار نمود که معمولا بین 7 تا 14 روز است. برای کنترل بیماری لکه سیاه سیب طی یک دوره 36 ساعته که باعث ایجاد آلودگی می شود باید سمپاشی را انجام داد.

این قارچکش با Chlorobenzilate ، روغن و امولسیونهای روغنی قابل اختلاط نیست. این قارچکش را نباید قبل یا بلافاصله بعد و یا نزدیک به سرما و زمان یخ زدگی مورد استفاده قرار داد. در مورد هلو بعد از ریختن گلبرگها این سم را نباید مصرف کرد. معمولا آب سنگین باعث ناسازگاری و یا غیر قابل اختلاط شدن این ترکیب می شود. این قارچکش هم خاصیت حفاظت کنندگی و هم خاصیت معالجه کنندگی دارد. برای زنبورها سمیت ندارد و نحوه فعالیت آن سیستمیک موضعی است.

 

4- مانکوزبMancozeb

مانکوزب یکی از مهمترین ترکیبات گوگردی آلی ( دی کارباماتها ) است که در مبارزه با بسیاری از بیماریهای گیاهی کاربرد دارد.

اسامی دیگر این ترکیب عبارتند از:

Dithane, Fore, Mancofol, Acarie-m, Blecar-MN, Manzeb, Manzin-80, Nemispor,

M – 45, Policar-MZ, Penncozeb,

مانکوزب تشکیل شده است از مانب و یون روی( Maneb + Zinc ion ) که حاوی 16 درصد منگنز، 2 درصد روی و 62 درصد یون اتیلن بی دی تیوکاربامات منگنز و اتیلن بیس دی تیوکاربامات حاوی یون روی می باشد که جمعا دارای 80 درصد ماده موثره است.

مانکوزب یک قارچکش محافظت کننده اندامهای هوایی از گروه کارباماتهاست.

این قارچکش اولین بار در سال 1961 توسط کمپانی های Rohm and Haas , ELF – Atochem , DuPont Chemical تولید شده است و در حال حاضر در کشور ما در کارخانجات تولید سموم شیمیایی تولید می گردد.

درجه سمیت( LD50 ) این ترکیب 4500 میلی گرم بر کیلوگرم است ولذا سمی است و ممکن است تماس مستقیم آن باعث تحریک و سوزش پوست شود. این قارچکش معمولا به صورت پودر و تابل 80 درصد به بازار عرضه می شود. اگر این قارچکش به صورت صحیح مصرف نشود در گیاه ایجاد سوختگی می نماید. ولی لازم به ذکر است که خاصیت سوزانندگی این ترکیب از مانب کمتر است.

این قارچکش را می توان روی گندم، جو، ذرت، پنبه، سیب، گلابی، خربزه، خیار، کدو، گوجه فرنگی، هندوانه، انگور، پیاز، چغندرقند، بادام زمینی و گیاهان زینتی استفاده نمود.

بیماری های مهم قابل کنترل و پیشگیری:

همانطوریکه اشاره شد مانکوزب را می توان برای کنترل بیماریهای مختلفی به کار برد مانند: لکه برگی، آلترناریایی، آنتراگنوز، پوسیدگی سیاه، بلایت برگی ناشی از قارچ بوتیریتیس، پوسیدگی قهوه ای، لکه برگی سرکوسپورایی، سفیدکهای داخلی، سوختگی اندامهای هوایی سیب زمینی و گوجه فرنگی، گونه های هلمینتوسپوریوم، فیتوفتورا، ریزوکتونیا، بلایت ناشی از پی تیوم، زنگ، لکه سیاه سیب و گلابی، لکه برگی ناشی از سپتوریا، کپک برفی ناشی از فوزاریوم، سیاهکهای پنهان معمولی گندم و جو.

میزان و نحوه مصرف:

میزان مصرف این قارچکش بسته به نوع بیماری به نسبت 2 تا 3 در هزار برای سمپاشی روی اندامهای هوایی و برای ضدعفونی بذر استفاده می شود. در مورد سمپاشی به منظور اینکه سم روی تمامی اندامها پوشش کاملی بوجود آورد لازم است آن را با مقدار کافی آب و یک پخش کننده مصرف کرد. فواصل دفعات مصرف این قارچکش حدود 7 تا 10 روز می باشد.

در زمان نگهداری و انبار کردن این سم هرگز نباید این ماده مرطوب یا خیس شود. بذور ضد عفونی شده و یا اندامهای سمپاشی شده نباید به مصرف خوراک دام برسد. همچنین این سم برای ماهیها سمی است.

در مورد قطعات بذری سیب زمینی برای کنترل قارچ فوزاریوم که باعث پوسیدگی تکه های بذری می شود و برای بیماری بذر زاد Common Scab نیز مصرف می شود.

 این قارچکش با بیشتر آفت کشهای معمولی سازگاری دارد، وقتی به عنوان یک قارچکش محافظت کننده به کار رود بیشترین اثر خود را دارد.



 

 
 
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: دو شنبه 5 تير 1391برچسب:قارچکش, | موضوع: <-PostCategory-> |

فیلم آموزشی

 

تعدادی محدود سی دی آموزشی با قیمت مناسب به فروش میرسد:

فیلم  آموزشی کاشت،داشت،برداشت زعفران به همراه نرم افزار مربوطه

فیلم  آموزشی کاشت  داشت و برداشت خیار گلخانه ای

فیلم آموزشی پرورش قارچهای خوراکی (4 فیلم در یک پکیج به همراه نرم افزار مربوطه)

پاور پوینت  اصول پرورش قارچ های خوراکی(صدفی و تکمه ای)

نرم افزار mstatc و نرم افزار  سم شناسی(ارائه سموم مجاز در کشور با شرح کامل خصوصیات و نحوه استفاده)

نرم افزار طراحی فضای سبز (برای مبتدیان)

پاور پوینت کاشت داشت و برداشت توت فرنگی گلخانه ای

علاقمندان برای تهیه این فیلم ها و نرم افزارها میتوانند شماره همراه خود را  در قسمت نظرات برای ما ارسال کنند تا در اسرع وقت نسبت به ارسال اقدام نماییم در ضمن این محصولات اموزشی با پایینترین قیمت برای علاقمندان ارسال خواهد شد.

 

 

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: دو شنبه 5 تير 1391برچسب:فیلم اموزشی کشاورزی, | موضوع: <-PostCategory-> |

نمرات آزمون کتبی کاراموزان در تاریخ 22/02/1391

نام و نام حانوادگی                   نمره از 100

فاطمه مالکی احمد اباد                     62.5

عزیزه فرجی اقویرنی                         77.5

ساسان رشیدی                              52.5

منیره داودی اشلقی                           60

فرهاد صدیقی ممان                         62.5

سمیرا شمسی باغبانان                  72.5

آرش قاسمی                                   65

حمید یوسفی                                 70

محمد علیزاده                                 55

فریبرز رهبری                                  65

اسماعیل سلیمی مراد                 72.5

شبنم یوسفی                              70

اسماعیل فرامرزی پلنگر                52.5

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |