تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


توصیه های فنی مراحل احداث گلخانه

در دهه اخیر یکی از مباحث جهت ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و بخصوص برای فارغ التحصیلان این بخش بحث گلخانه و تولیدات گلخانه ای بوده است. حتی فراتر از این دستورالعملهایی جهت دریافت تسهیلات مورد نیاز احداث واحدهای گلخانه ای صادر شده تا متقاضیان با سهولت بیشتری به تسهیلات فوق دست یابند. اما به جرات می توان اقرار نمود که تعداد کثیری از آنها بدون اطلاعات فنی و علمی در زمینه تولید محصولات گلخانه ای ومدیریت گلخانه اقدام به تاسیس این واحدها نمودند که نهایتا" در اندک زمانی دچار شکست و سرخوردگی شده و از ادامه کار منصرف گشته اند.

لذا در این مقاله سعی شده تا ضمن نگاه اجمالی به این قضیه، راهکارهای اصولی و مراحل احداث گلخانه بصورت علمی و کارشناسانه ارائه گردد. بطورکلی هدف از احداث یک گلخانه صرف نظر از اینکه برای تولید گل و گیاهان زینتی باشد یا برای تولید سبزی و صیفی، ایجاد یک محیط مناسب و مطلوب از لحاظ عوامل موثر بررشد گیاه است که در این محیط، محصول یا محصولاتی تولید شوند که ضمن تامین حداکثر سودآوری با کمترین هزینه اداره شود.

مرحله نخست:

اولین و مهمترین گام در این راه این است که بدانیم گلخانه یک واحد تولیدی و تجاری است، نه یک واحد سرگرمی. لذا درصورتیکه بپذیریم این فعالیت یک فعالیت تجاری است، بنابراین باید پذیرفت که هیچ تجارتی را صرفا" با ملحوظات تئوری نمی توان به نتیجه رساند و کسب مهارت عملی و کارآموزی های جدی نیاز است تا فرد بتواند با اعتماد به نفس قدم بردارد. از دید پیشکسوتان فن گلخانه داری، طی دوره کارآموزی یک تا دو ساله جهت افرادی که تازه وارد این صنف می شوند الزامی است.

مرحله دوم:

جهت سرمایه گذاری در هر کار تجاری انجام مطالعات اقتصادی و فنی اجتناب ناپذیر است و عملا" نتایج طرح مورد نظر راهنمای سرمایه گذار می باشد. درخصوص احداث گلخانه، مواردی که باید مورد مطالعه قرار گیرند، عبارتند از:سرمایه قابل دسترس شامل منابع بانکی و شخصی.مهارتهای مدیریتی و آموزشهای فردی.نوع فعالیت یا تجارت (عمده، صنعتی یا جزئی).مطالعه نیازهای محیطی محصول مورد کشت.مطالعه بازار یا بازارهای قابل دسترس.دسترسی به نیروی انسانی کارآمد و کافی.محاسبه کلیه جوانب اقتصادی طرح.

البته انجام مطالعات صحرایی مانند نقشه برداری و توپوگرافی، هواشناسی، خاک و آب، دسترسی به سوخت مطمئن، دسترسی به جاده های اصلی و ... بسیار مهم و لازم الاجرا هستند. متاسفانه عدم توجه کافی به موارد یاد شده پروژه های زیادی را به بن بست کشانده، لذا هر مقدار وقت و هزینه در برآورد دقیق و تهیه طرح مطالعاتی منطبق بر واقعیات صرف شود، ارزشمند خواهد بود.

مرحله سوم:فاکتور مهم دیگر درا حداث گلخانه، خود سازه گلخانه می باشد. برخلاف آنچه تصور می شود سازه گلخانه دارای معیارها و استانداردهای مشخصی می باشد که گرچه در ایران هنوز بطور کامل رعایت نمی گردد، اما در کشورهای پیشرفته تر در صنعت گلخانه داری استاندارد و معیارهای فنی جامعی برای آنها تدوین گردیده است که کلیه سازندگان ملزم به رعایت آن می باشند. البته در این جا لازم به توضیح است که تدوین استاندارد سازه های گلخانه ای در ایران بدلیل تنوع اقلیمی کشور و تفاوتهای موجود بین ایران و اروپا از این لحاظ مبین این مساله است که کپی برداری از طرحهای اروپایی در ایران نمی تواند صحیح باشد و بطور قطع سازه های گلخانه ای در هر اقلیم تفاوتهایی دارند که بطور مستقیم بر عملکرد محصول، هزینه های تولید و مدیریت گلخانه تاثیرگذار است. همچنین از آنجا که گلخانه یک محیط زنده محسوب می گردد و نمی توان صرفا" از دیدگاه معماری به آن نگاه کرد، لذا بررسی و تحقیق در این خصوص نیازمند یک کار گروهی بین متخصصین کشاورزی، عمران، مکانیک و ... است. به هر حال درا ین مرحله یعنی ساخت سازه، مطالعه و مشاوره تخصصی با صاحب نظران از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

کلیه متخصصین و صاحب نظران درا مر گلخانه داری براین عقیده هستند که ساخت صحیح و درست سازه گلخانه، متضمن دستیابی به پنجاه درصد از موفقیت پروژه است. این امر بطور مستقیم در مدیریت تولید محصول و محیط گلخانه دخالت دارد.مشکلاتی همچون شیوع بیماریهای قارچی، افت کیفیت و کمیت محصول، کنترل آفات و ... در یک گلخانه مطلوب قابل حل خواهد بود و متقابلا" در یک سازه غیر استاندارد با دشواریهای فراوان روبرو خواهیم شد. همچنین در یک گلخانه اصولی هزینه هایی که ناشی از مصرف برق برای تهویه، سوخت، سموم و ... بوجود می آیند نیز بطور چشمگیری کاهش می یابند.

مرحله چهارم:

مرحله آخر درخصوص احداث گلخانه، تجهیز گلخانه می باشد که شامل سیستمهای مختلف حرارتی، برودتی، آبیاری، تغذیه گیاهی، کنترل و ... است. سهل انگاری در این موارد نیز می تواند هزینه های تولید، تعمیر و نگهداری را تا پنجاه درصد و حتی بیشتر افزایش دهد.

انتخاب یک سیستم گرمایشی بدون محاسبات دقیق که از راندمان کافی برخوردار نباشد، مصرف سوخت شما را تا چهل درصد افزایش داده، ضمن اینکه ممکن است با انتشار گازهای سمی خطرات جدی برای محصول ایجاد نماید. همچنین بکارگیری سیستم تهویه و سرمایش بدون بررسی جوانب فنی آنها، جز اتلاف سرمایه و صرف هزینه های دائمی نتیجه دیگری دربر نخواهد داشت.

از طرفی بکارگیری درست تجهیزات و تاسیسات مورد نظر نیازمند یک سیستم کنترل خودکار می باشد که خطاهای انسانی را به حداقل کاهش دهد و هزینه های مربوطه نیز با بکارگیری این روش درحدود قابل توجهی کاهش خواهند یافت.

بنابراین بطورخلاصه می توان عنوان کرد که گلخانه یک سازه با ابعاد مختلف و زنده محسوب می گردد که هرجزء آن اثرات مستقیمی بر رشد محصول و نهایتا" کیفیت، کمیت و مدیریت محصول دارد که در پایان اثر خود را در افزایش سود و کاهش هزینه ها نشان خواهد داد.

برخی از استانداردهای لازم جهت احداث گلخانه به شرح ذیل می باشد:

حداقل مساحت پروژه 3000متر مربع

احداث سازه های لازم بهم پیوسته ا ارتفاع حداقل 4 متر با دریچه های سقفی و كناری به جای تونلهای كوانست

سیستم گرمایشی از نوع آبگرم بجای هوای گرم

سیستم خنك كننده (تهویه) از نوع فن و پد

 


 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:احداث گلخانه, | موضوع: <-PostCategory-> |

معرفی برخی از قارچ کش

تیرام (Thiram)

تترا متیل تیورام دی سولفاید (TMTD) یا تیرام از فرمول ذیل ایجاد می گردد.

دی متیل دی تیو کاربامات سدیم+ ید           تیرام + 2 یدید سدیم

(CH3)2N-CS-S-S-CS-N(CH3)2 

تیرام برای قارچ های انگل داخلی مانند سفیدک های کرکی و قارچ های مولد لکه برگی و همچنین برای ضد عفونی یذر و خاک مورد استفاده قرار می گیرد. تیرام برای انسان و دام سالم و بی خطر است اما سبب بی نطفه شدن تخم پرندگان می شود. اتیلن بیس دی تیوکابامات ها برای ضدعفونی بذر بکار می رفته اند اما این ترکیبات سرطان زا می باشند در مقابل دی متیل دی تیوکاربامات ها سرطان زا نیستند. تیرام برای ضدعفونی بذر سبزیجات بکار می رود. این ترکیب روی کپک خاکستری گیاهان، با عامل قارچی به نام Botrytis cinerea، و کمی هم روی فوزاریوم گندم از طریق ضدعفونی بذر مؤثر است. این ترکیب همراه با برخی ترکیبات سیستمیک ها مانند کربوکسین و بنومیل بکار می رود.

زینب (Zineb)

اتیلن بیس دی تیوکاربامات روی یا زینب در گذشته بسیار پرمصرف بوده است. یکی از معایب این ترکیب سرطان زا بودن آن است. علیه اندوفیت ها (انگل های داخلی گیاهان) کاربرد دارد. زینب برای زنگ ها خصوصا زنگ میخک بکار رفته است. کمبود روی را نیز در برخی موارد برطرف کرده است. روی کنه نقره ای مرکبات نیز مؤثر است.

مانکوزب (Mancozeb)

اثرات این ترکیب شبیه به زینب و در مواردی بهتر از آن است. مهمترین کاربرد آن ضدعفونی بذر برای کنترل سیاهک پنهان گندم می باشد.

متام سدیم (Metham Sodium)

متام سدیم (متیل دی تیوکاربامات سدیم) با نام تجاری واپام (Vapam) به صورت مایع قابل حل 7/32% و 31%                        (SL 32.1,31) در آب، ترکیبی منفرد در بین دی تیوکاربامات ها می باشد. این ترکیب دارای خاصیت تدخینی (fumigant) است و در خاک بکار می رود. پس از اضافه کردن آن به خاک سطح خاک را با پلاستیک به مدت 24 ساعت می پوشانند. واپام روی قارچ های خاکزی، ریشه علف های هرز و نماتدها مؤثر است. به علت گیاسوز بودن پس از کاربرد مدتی زمین را به صورت آیش رها می کنند تا تهویه شود.                                                                                                        CH3-NH-CS-S-Na

فتالیمیدها

فتالیمیدها از مشتقات نفت هستند. از مهمترین این ترکیبات کاپتان و فالتان می باشند. یکی از معایب این ترکیبات سرطان زا بودن آنهاست. مانند دی تیوکاربامات ها دارای چند نقطه اثر می باشند که این ویژگی سبب عدم بروز مقاومت در قارچ ها نسبت به آنها شده است. این گونه ترکیبات به همین علت همراه با ترکیبات سیستمیک (که دارای یک نقطه اثر می باشند) بکار می روند. جایگزین مناسبی برای فتالیمیدها یافت نشده است. این گروه نیز روی آنزیم های دارای SH و تنفس قارچ های بیمارگر مؤثرند.

 

 

کاپتان (Captan)

کاپتان (N-تری کلرو متیل تیوتترا هیدرو فتالیمید) با نام تجاری ارتوساید (پودر وتابل 50%) یک اندوفیت کش است. مانند           دی تیوکاربامات ها روی سفیدک های سطحی بی اثر است. روی کپک خاکستری و لکه برگی ها مؤثر است. کاپتان برای بیماری غربالی هسته داران بهترین می باشد و باعث خوش رنگی میوه نیز می گردد. برای کنترل نشانه های حاصل از قارچ             Rosellinia necatrix مفید است. روی تنفس قارچ ها در چرخه کربس روی آنزیم های کربوکسی دازها و دهیدروژنازها مؤثر است.

نیتروفنل ها

مهمترین ترکیبات قارچ کش از گروه نیتروفنل ها، دی نیتروفنل ها هستند. یکی از معایب این ترکیبات گیاسوز بودن آنهاست. بدین جهت از این ترکیبات برای اشباع چوب ها و جلوگیری از پوسیده شدن آنها استفاده می شود. این ترکیبات جداکننده (decooperator) هستند به این معنی که با اثر بر فسفوریلاسیون در تنفس سبب عدم تشکیل ATP از طریق جدا سازی سیستم تنفس از سیستم تولید انرژی می شوند. یکی از مهمترین اعضای این گروه دینوکپ (کاراتان) می باشد.

دینوکپ (Dinocap)

دینوکپ (کاراتان) یک استر دی نیتروفنل است. روی سفیدک های سطحی همانند گوگرد مؤثر است .کاراتان در غلظت های زياد گیاسوز می باشد. در مزرعه به غلظت یک در هزار و در گلخانه به غلظت 3/0-5/0 در هزار توصیه می شود. برای سفیدک سطحی رز و توتون به جای گوگرد و در مورد سفیدک سطحی خیار بهتر از گوگرد عمل می کند.

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:قارچ کش , | موضوع: <-PostCategory-> |

نكاتي در مورد كاه و كلش كاربردي

 1- استفاده از كاه و كلش باران نخورده براي كشت قارچ مناسب تر است.

2 - كلشهايي كه يكسال از عمر آنها گذشته و رنگ زرد براق خود را از دست داده اند، در صورتي قابل استفاده اند كه هنوز استحكام بافت آنها از بين نرفته باشد (شكنندگي خود را حفظ كرده باشد).
3 - چنانچه رشته هاي كاه و كلش زياد طويل باشد قبل از تهيه كمپوست بايد آنها را خرد كنند.
4 - اگر طول قطعات كاه و كلش بيشتر از cm  10- 8 باشد، در موقع توده كردن كمپوست بعلت زيادي فاصله بين قطعات رطوبت را سريع از خود عبور داده و دير كمپوست مي‌شود. چون عمل تخمير در آنها به كندي صورت مي‌گيرد.
5 - چنانچه طول قطعات كم باشد يعني كلش خيلي خرد باشد، هواي موجود در كاه و كلش نيز خارج شده و تخمير بي‌هوازي در آن افزايش مي‌يابد.
6 - اگر طول كاه و كلش مناسب باشد فاصله بين ذرات در موقع توده كردن كم شده و به حد مطلوب متراكم مي‌شوند. لذا آب ديرتر از آن خارج شده و كلش رطوبت بيشتري جذب مي‌كند.
نكته: كاه و كلشي كه در بازار براي مصرف غذاي دام به فروش مي‌رسد براي تهيه كمپوست كاملاً مناسب است.
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:کاه و کلش, | موضوع: <-PostCategory-> |

سالن داری (بخش میسیلیوم رانی ، خاکدهی و شوکدهی)

سالن داری (بخش میسیلیوم رانی ، خاکدهی و شوکدهی) 

 

 

اسپان قارچ : شامل گندم هایی هست که میسیلیوم قارچ در روی انها رشد کرده اند.

کمپوست بلوکی به صورت فشرده است. برای خاک دهی دقیق از یک پیمانه استفاده میکنیم.

اگر در زمان ورود کمپوست،خاک دهی انجام بشود در هر کمپوست حدود 2یا3عدد قارچ رشدکرده که کلاهک انها به اندازه ی یک بشقاب میشود.

رشد میسیلیوم در کمپوست دو هفته ی اول:

1/ دمای کمپوست 25- درجه سانتی گراد،در دمای پایین رشد میسیلیوم کند است.

2/ رطوبت محیط 85-80 %. در اثر رطوبت بالا قارچ ها دچار بیماری قارچی میگردد.

3/ میسیلیوم در دوران رشد به نور احتیاج ندارد.

4/ تهویه به ازای هر ساعت 15-10% حجم سالن تهویه شود.

نکته:اگر در 3 الی 4 روزاول داخل کمپوست قطرات عرق مشاهده شد.این به این معنی است که میسیلیوم ها در حال رشد هستند.

زمان خاک دهی:زمانی که 70% کمپوست(سطح کمپوست)سفید رنگ شد.(میسیلیوم به سطح خاک امد)

میسیلیوم رانی:2هفته طول میکشد.(دمای 25درجه سانتی گراد)

میسیلیوم ها به طور یکنواخت رشد نمیکند.

اگر دما بالای 27درجه سانتی گراد شود اسپان از بین می رود.

خاک پوششی:به ارتفاع 2-5 سانتی متر

اگر خاکدهی سریع تر صورت گیرد بهتر است تا دیرتر شود.

هر چقدر رطوبت بالاتر شود خاک کمتر میدهیم. و اگر رطوبت کمتر باشد خاک باید قطر بیشتری داشته باشد.

تاخیر در ورود بخشی از کمپوست ها در یک سالن نیز در قطر خاک پوششی تاثیر گذار است.مثلا یک سالن گنجایش 20تن دارد ولی 15 تن وارد میشود و5تن الباقی باتاخیر 3تا 5 روزه وارد میشود در این صورت15تن قطر خاک سطحی 4سانتی متر و5تن 2سانتی متر میباشد(این اعداد تقریبی بوده).

نکته:قبل از دادن خاک پوششی بهتر است دمای کمپوست را3یا4درجه کاهش دهیم. وبعد از خخاکدهی دما را متعادل می نماییم.

شرایط نا مناسب را برای تناژ پایین در نظر میگیریم.

در مرحله خاک دهی برای میزان صحیح خاک باید پیمانه داشته باشید.مثلا5 پیمانه برای هر کمپوست.

بعداز باز کردن نایلون کمپوست باید سطح ان را صاف کنید تا در مرحله خاک دهی دچار مشکل نشوید.

روزنامه هایی که در مرحله میسیلیوم رانی روی کمپوست گذاشته بودید را عوض کرده وروی لایه ی خاک،روزنامه میگذاریم.

میسیلیوم رانی در خاک پوششی:

دمای کمپوست25 درجه سانتی گراد

رطوبت 90%

تهویه 20-15% حجم سالن در هر ساعت

نور(نمی خواهد)

در مرحله خاکدهی برای یکنواخت کردن رشدمیسیلیوم هادر خاک ویکنواخت بودن رشد قارچ ها باید ابیاری شود.

برای برش سطح نایلون بلوک کمپوست از هر طرف روی سطح کمپوست 4-3 سانتی متر باید باقی بماند.

علت این کار در زمان خاک دهی مشخص میشود.

در مرحله خاک دهی چون می خوا هیم خاک روی کمپوست بریزیم کناره های نایلون را کشیده و باز میکنیم و خاک را روی ان می ریزیم.

دو هفته طول میکشد که میسیلیوم روی خاک بیاید.

خاک دهی =2هفته

شوک =1هفته

نکته:بهتر است زمانی که خاک پوششی را ابیاری میکنید،از ابی استفاده کنید که در ان قارچ کش وجود داشته باشد.

مثلا: بنتومیل و کار بنتازین موجب تحریک میسیلیوم رانی نیز میشود.

رافیلینگ سطحی:

زمانی که یک هفته شوک دهی گذشت می بینیم که میسیلیوم باز کاملایکنواخت به سطح نیامده در ان زمان از رافیلینگ سطحی استفاده می کنیم. تابا این کار رشد میسیلیوم ها را یکنواخت کنیم.

باز تاکید میشود که اگر زمان خاک دهی بگذرد و خاک دهی شود پین ها پیر میشوند.و اصطلاحا پین شناور هم میگویند.

شوک دهی:

دمای کمپوست:16 با اختلاف 1، در عوض 2 روز کاهش می دهیم.

در اثر کاهش ناگهانی دما کمپوست پین زیادی می زند و قارچ ها بعد از رشد ریز می مانند چون دیگر محلی برای رشد ندارند.

رطوبت:95%

نور: داریم

تهویه:30% حجم سالن در هر ساعت تهویه می شود.

روز اول شوک دهی باید خاک پوششی کاملا سیر اب شود.

نکته:1 الی 2 روز قبل از شوک دهی روزنامه را برمی داریم.

بعد از زمان شوک دهی ته سنجاقیها(پین ها) نمایان می شود و نباید خاک پوششی را ابیاری کرد چون باعث خراب شدن قارچ ها می شود.

نکته:اگر زمانی که قارچ ها به اندازه ی یک نخود شده بودند خاک پوششی را ابیاری میکنیم و قهوه ای شدن قارچ ها به علت سردی اب بوده وباید دمای اب متعادل باشد و بالای14 تا 15 درجه باشد.

شرایط رشد قارچ:

1/دمای کمپوست باید 19-18 درجه باشد،دما اگر بالای 20 درجه باشد ته سنجاقیها(پین ها) قهوه ای می شوند.

2/رطوبت:90-85%

3/نور:10-8 ساعت در روز

4/تهویه:25-20% حجم سالن در ساعت تهویه

استاندارد اندازه ی قارچ برداشتی:طول ساقه نصف قطر کلاهک.

ابیاری بعد از برداشت(فلش): به ازای هر تناژ برداشت همان مقدار اب در طول یک هفته باید به کمپوست ها داد.

برای مثال:5000لیتر اب= 5تن برداشت

به ازای هر کیلو =1لیتر اب دهی شود.

نکته:5-3 ساعت قبل از برداشت قارچ هیچ ابیاری نباید انجام شده باشد و بهتر است رطوبت سالن کاسته شود.

1/گلی شدن کلاهک قارچ ها

2/ایجاد بیماری باکتریایی

نکته:بعد از برداشت قارچ ها بهتر است حدود نیم ساعت در دمای 2-1 درجه شوک دهی بدهند. 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:سالن داری (بخش میسیلیوم رانی , خاکدهی و شوکدهی), | موضوع: <-PostCategory-> |

اصول چیدن قارچ

شاید به نظر بیاید که چیدن قارچ ساده ترین مرحله در پرورش قارچ است !

 اما اگر چیدن قارچ را دست کم بگیرید تمام زحماتی که از زمان خرید
کمپوست کشیده اید تا حدودی از بین خواهد رفت .

 منظور از چیدن اصولی چیست ؟

 فرض کنید امروز روز برداشت قارچ در سالن است و از دیشب تا امروز یک
دفعه مقدار زیادی
قارچ در سالن ظاهر شده .

  حالا بعد از اقدام به چیدن قارچها پس از چند ساعت متوجه میشوید که زمان برای برداشت بموقع قارچ ها ندارید و به سرعت در حال رشد هستند . اینجاست که هر طور شده میخواهید قارچ ها را از روی کمپوستها جمع کنید و دقیقا مشکل از همینجا شروع میشود

 به تمیزی قارچ ها بی توجه میشوید و فقط آنها را برداشت میکنید و در
سبدها میریزید .

 بله البته شاید چاره ای هم در اکثر مواقع وجود نداشته باشد ولی
همین کار شما باعث میشود ویزیتور که جهت خرید
بار قارچ شما اقدام میکند به دلیل خاکی بودن قارچ ها آنها را با قیمتی بسیار کمتر خریداری کند .

 و این یعنی ضرری هنگفت

سناریوی بالا برای بیشتر قارچ کاران تازه کار رخ میدهد .

 سعی کنید پیش از برداشت از دستکش های پلاستیکی یکبار مصرف استفاده کنید .

قارچها را پس از چیدن توسط فرچه های رنگ که در آغاز کار آنها را شسته اید تمیز کنید ( یعنی خاک بالای آنها را پاک کنید)

از فشار دادن فرچه بر روی کلاهک اجتناب کنید چون باعث سیاه شدن آن خواهد شد .

قارچها را چطور برداشت کنیم که کلاهک از پایه جدا نشود ؟

برای چیدن
قارچ اول با انگشت شست وسط کلاهک را کمی فشار دهید و سپس و به اندازه 45 درجه قارچ را در جهت چرخش عقربه های ساعت بچرخانید و آنرا از روی کمپوست جدا کنید

پس از خارج شدن قارچ از خاک تکه ای خاک در انتهای آن وجود دارد که
باید آنرا توسط چاقو جدا کنید

و قارچ را مستقیما به سبد بیندازید . البته توجه کنید که آنرا به
داخل سبد پرت نکنید . اینکار منجر به سیاه شدن
قارچ خواهد شد

ته مانده های قارچ که بوسیله چاقو جدا شده را در روی زمین رها نکنید
و سریعا از زمین جمع آوری نمایید.

 این ته مانده ها منجر به آلودگی باکتریای در سالن شما خواهند شد.

 معمولا قارچ چین ها این ته مانده ها را در همان ابتدا در داخل کیسه
میریزند تا هم جمع آوری ثانویه را لازم نداشته باشند و هم از آلودگی جلوگیری شود.

قارچها پس از برداشت نیز مانند قبل از برداشت دارای رشد هستند و اگر به موقع نتوانیم اقدام به فروش محصولات کنیم حتما از کیفیت قارچها کاسته خواهد شد

برای مثال ممکمن است قارچی را بچینید و هنوز با کیفیت است و به اصطلاح پره های آن هنوز پوشیده است و چند ساعت دیگر که اقدام به فروش قارچها میکنید ببینید که بسیاری از قارچها بی کیفیت شده و پره های داخل آنها باز شده و به اصطلاح قارچ درجه 3 یا پشت باز میشود

یک راه برای جلوگیری از این اتفاق که در جلسه پیش نیز اشاره ای شد . قرار دادن قارچ ها در دمای 4 درجه به مدت حداقل نیم ساعت است

این کار باعث میشود رشد قارچ متوقف شود و تا زمان فروش و تا مدت بیشتری ماندگاری داشته باشد

توصیه میشود پس از برداشت قارچها را در نایلون و کیسه های نهایی که برای فروش استفاده میشوند قرار ندهید

این امر موجب میشود که حرارت قارچها بیشتر شده از کیفیتشان هم کم شود و همچنین منجر به تعرق داخل کیسه خواهد شد

برای جلوگیری از این مشکل توصیه اول این است که پس از چیدن قارچها را نخست در سبد هایی کم عمق قرار دهید. و تنها قبل از فروش در زمان وزن کردن قارچها و فروششان آنها را در کیسه ها قرار دهید.

همیشه قارچها را در کیسه های 5 کیلویی کشیده و به ویزیتور بدهید.

توصیه دوم استفاده از روزنامه است . پیش از وزن کردن قارچها و قرار دادن آنها در کیسه ها روزنامه ای را در ته کیسه ها قرار دهید . این روزنامه 2 خاصیت عمده دارد .  1 - جذب رطوبت موجود در کیسه و جلوگیری از تعرق و ته نشین شدن گل و لای موجود بر روی روزنامه

چه قارچهایی را برداشت کنیم و کدام ها را نه ؟

همیشه این سوال پیش می آید که جه دلیلی دارد که قارچهای کوچک را هم برداشت کنیم ؟

در زمان برداشت قارچها باید توجه کرد که در هیچ بخشی قارچها به صورت توده و خوشه ای نباشد

قارچهای توده ای  را حتی اگر بسیار کوچک هستند ( مثلا به اندازه گردو یا کمی کوچکتر) باید از محل برداشت تا به دیگر هایچها هوا برسد .

این گفته به این معنا نیست که کلیه خوشه را از جایش بکنیم کافیست بین هر 5 قارچ یکی را بکنیم یعنی در وسط

پس از کندن قارچها از جایشان باید دنباله باقی مانده از آن که حاوی ریشه و خاک است را از پایه جدا کنیم

در برخی اوقات کلاهک فارچ، خاکی است که باید آن را برای بهتر شدن چهره قارچ از خاک پاک کنیم که میتوان از ابزار های گوناگونی استفاده کرد

پس از برداشت قارچ بهتر است آنرا فورا به مدت نیم ساعت در دمای 4 درجه نگهداری کرد و یا انرا در هوا و محیط سالن تا عرضه آن نگهداری کرد

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 26 فروردين 1391برچسب:برداشت قارچ, | موضوع: <-PostCategory-> |

نکات اخلاقی در تولید قارچ


 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

روشهای کاهش زمان میسیلیوم رانی

ککینگ

زمانی که خاک پوششی را اضافه کردیم دست در داخل خاک برده و میسیلیوم را از سطح کمپوست جدا میکنیم و در وسط خاک رها می کنیم.

با این کار 5 الی 6 روز میسیلیوم رانی را جلوتر می اندازیم.

تلقیح مستقیم:

زمانی که خاک پوششی را اضافه کردیم اسپان را روی سطح خاک پوششی می پاشیم.میسیلیوم از بالا رشد کرده و پایین می آید و با پایینی ها تماس برقرار می کند.


 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

مجتمع گلخانه ای تولید گل رز به روش هیدروپونیك در زنجان راه اندازی می شود

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، گفت: مجتمع گلخانه ای تولید گل رز به روش هیدروپونیك در زنجان با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد ریالی راه اندازی می شود.

 


'ابوالفضل فلاح' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به ظرفیت تولید گل در این مجتمع اشاره كرد و افزود: به طور متوسط سالانه 400 میلیون شاخه گل رز در این مجتمع تولید و عرضه خواهد شد.

وی، میزان سرمایه گذاری لازم برای اجرای این طرح را دو هزار و 187میلیارد ریال دانست و گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت 200 هكتار و زیر بنای 30 هكتار احداث خواهد شد.

فلاح، به میزان مصرف سوخت و انرژی در این مجتمع گلخانه ای اشاره و اظهار كرد: میزان آب مصرفی 60 لیتر در ثانیه، گاز 14 میلیون متر مكعب در سال و برق مصرفی 20 مگا وات ساعت در روز خواهد بود.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، با بیان اینكه در صورت موافقت و كسب مجوزات لازم این مجتمع گلخانه ای در سنبل آباد از توابع سلطانیه احداث خواهد شد گفت: با راه اندازی مجتمع گلخانه ای تولید گل رز زمینه اشتغال یكهزار نفر به صورت مستقیم ایجاد می شود.

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 26 فروردين 1391برچسب:گل رز, | موضوع: <-PostCategory-> |

نحوه استفاده مهندسی از آفتکشها

هر نوع ماده شیمیائی که برای کنترل آفات استفاده شود آفتکش یا Pesticide  نامیده میشوند. آفت ممکن است حشره، قارچ، علف هرز یا عوامل بیماریزا باشد. بنابراین حشره کشها، قارچکش ها یا علفکش ها از انواع آفتکش ها هستند. بعضی از آفتکش ها بسیار سمی بوده در حالی که بعضی از آنها برای انسان، حشرات مفید، گیاهان و حیات وحش کم خطر هستند. برچسبهای روی ظروف آفتکش ها حاوی اطلاعات فراوانی در خصوص نحوه استفاده آن آفتکش خاص میباشد. لذا اهمیت مطالعه و انجام توصیه های مندرج بر روی آن بر کسی پوشیده نیست.
این مقاله در بر گیرنده لیستی است که با کمک اطلاعات موجود بر روی برچسب آفتکش به شما کمک میکند تا در هر زمان که تصمیم به سمپاشی میگیرید، از آفتکش استفاده ایمن نمائید.

  • قبل از سمپاشی:

  1. برچسب آفتکش را مطالعه کنید.
  2. مطمئن شوید آفتی که می خواهید کنترل کنید در لیست روی برچسب ذکر شده باشد.
  3. مطمئن شوید گیاهی را که می خواهید سمپاشی کنید نیز در لیست روی برچسب ذکر شده باشد.
  4. آیا نیازی به لوازم حفاظتی خاص وجود دارد؟
  5. ادوات مورد نیاز برای سمپاشی چیست؟
  6. آیا آفتکش فوق برای سایر گیاهان سمی است. در این صورت نیاز به جمع آوری یا پوشش آنهاست.
  7. در مورد زمان سمپاشی مطمئن شوید.
  8. فقط به میزان مورد نیاز آفتکش خریداری کنید. در صورت وجود مازاد و نگهداری طولانی مدت از اثر بخشی آن کاسته میشود.
  9. غذای حیوانات اهلی یا مخزن ماهیها را قبل از سمپاشی جابجا نموده و یا بپوشانید.

 

  • در طول سمپاشی:

  1. همیشه در طول سمپاشی شلوار بلند، پیراهن آستین بلند، دستکش، جوراب و کفش بپوشید. در صورت نیاز به لوازم حفاظتی خاص شامل ماسک و کفشهای غیر قابل نفوذ حتماً از آنها استفاده کنید.
  2. از پوشیدن کفش چرمی خودداری کنید. چرا که کفش چرمی به راحتی آفتکش را جذب کرده ولی به سختی شسته میشود.
  3. مراقب باشید چشمها، دهان و یا پوست شما به محلول آفتکش آلوده نگردد.
  4. دستهای خود را قبل از خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و یا استفاده از توالت کاملا با آب و صابون بشوئید.
  5. از تنفس غبار آفتکش خودداری کنید و در صورت سمپاشی در فضای بسته پنجره ها را باز نگه دارید.
  6. تا قبل از خشک شدن محل سمپاشی و یا خروج کامل غبار حاصل از آفتکش، کودکان و حیوانات اهلی را از محل دور نگه دارید. ضمنا در صورت درج حداقل زمان ورود مجدد به محل سمپاشی  بر روی برچسب قوطی آفتکش، آنرا رعایت نمائید.
  7. در زمان تهیه محلول آفتکش و مخلوط نمودن آن، در جهت موافق باد (یعنی بین جهت وزش باد و مخزن تهیه آفتکش بایستید.
  8. از سمپاشی در محلی که باعث آلودگی مواد غذایی، لوازم آشپزخانه و یا محل آماده سازی غذا گردد خودداری نموده مگر آنکه اجازه این کار بر روی برچسب قوطی داده شده باشد.
  9. در صورتی که محصول نباتی به صورت تازه خوری مصرف میگردند، قبل از سمپاشی به برچسب قوطی آفتکش جهت کنترل تعداد روزهای لازم برای فاصله از زمان سمپاشی تا برداشت، دقت کنید.
  10. از سمپاشی در مناطقی که امکان تماس با آبهای سطحی ، منابع آب و زمین بدون پوشش را دارد خودداری نموده مگر آنکه بر روی برچسب قوطی آفتکش به طور اختصاصی مجاز اعلام شده باشد.
  11. توصیه های روی برچسب قوطی را برای روشهای سمپاشی رعایت کنید. در صورت عملی بودن به صورت نقطه ای و لکه ای سمپاشی گردد نه بطور یکنواخت و در تمامی سطوح. در صورتیکه سمپاشی در درزها و شکافها توصیه شده به صورت نوار باریکی سمپاشی گردد.
  12. هرگز آفتکش ها را بیش از غلظت توصیه شده بر روی برچسب قوطی آن بکار نبرید.

 

  • بعد از سمپاشی:

 

  1. دستهای خود را سریعا پس از سمپاشی با آب تمیز و صابون بشوئید. و در کوتاه ترین زمان ممکن دوش بگیرید.
  2. تمامی پوشاکی را که در زمان تهیه محلول آفتکش و سمپاشی استفاده نموده اید، سریعا با استفاده از مواد شوینده قوی شسته و در آفتاب خشک کنید.
  3. وسائل اندازه گیری آفتکش ها را بطور مجزا از سایر لوازم  بخصوص لوازم آشپزخانه، نگهداری کنید.
  4. آفتکش ها را تنها در ظروف اصلی خود نگهداری و آنها را از مواد غذائی، غذای حیوانات، بذر و کود دور و در کشوهای قفل دار نگهداری کنید.
  5. ظروف خالی آفتکش ها را بر اساس توصیه روی برچسب و توصیه های مقامات مسئول محلی امهاء کنید.
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 18 فروردين 1391برچسب:آفتکشها, | موضوع: <-PostCategory-> |

نحوه ضد عفونی سالن پرورش قارچ

ضد عفونی سالن:

بهتر است که سالن پرورش قارچ حدود یک هفته مانده به شروع کار پرورش گند زدایی شود . انواع زیادی از مواد گند زداوجود دارند که می تواند برای عمل ضد عفونی مورد استفاده قرار گیرند در این میان بهترین آنها سمی است که علاوه براشکال فعال بیماریها بتواند هاگ انها نیز تاثیر بگذارد فرمالین سمی است که در حال حاضر برای گند زدایی اکثر سالن های پرورش قارچ به کار برده می شود برای استفاده از این سم محلول ده درصد فرمالین را به نسبت5/1-1 لیتر در هر متر مربع از سالن مورد استفاده قرار می دهند به این ترتیب که محلول پاشی تا حد شستن کامل سقف دیوارها وکف سالن انجام می گیرد پس از پایان عمل ضد عفونی باید فضای سالن به مدت 72-48 ساعت کاملا بسته باشد تا بخارات حاصل از این سم روی نقاط مختلف سالن ودرون روزنه ها و شکافهای موجود در سقف ودیوار تاثیر بگذارد .

همچنین می توان از فرمالکس برای ضد عفونی سالن و ابزار موجود در ان سود جست . این ماده به صورت گاز است ومی تواند به منافع سالن نیز رخنه و در حد نیاز انهارا ضد عفونی کند .

بهره گیری از اهک به عنوان ماده گند زدا و گریز زاننده حشرات در کف سالن و جلوی در ورودی برای ضد عفونی ته کفش سودمند خواهد یود .محلول فرمالین 5درصد نیز به این منظور به کار می رود به ابن ترتیب که حوضچه ای حاوی محلول فرمالین در جلوی در ورودی ایجاد می شود و وارد شوندگان به سالن ناچار می شوند که از آن عبور کنند.

ابزار موجود در سالن به آنهایی که بعدا به سالن منتقل می شوند نیز باید با به کار گیری محلول فرمالین( 5/2 در صد ) الکل وایتکس و غیره ضد عفونی گردد چنانچه این وسایل درست گند زدایی نشوند در آینده موجب الودگی سالن خواهند شد .





 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 18 فروردين 1391برچسب:ضد عفونی پرورش قارچ فنی و حرفه ای, | موضوع: <-PostCategory-> |

مه ساز های(مه پاش) الکترونیکی

مه ساز (مه پاش) الکترونیکی
- رطوبت ساز التراسونیک
- مدل 1060
- سیستم فول اتوماتیک
- خروجی بخار قطر لوله پلیکای 11 سانتیمتری
- مصرف آب 2 ليتر در ساعت برای فضای بسته 50 متر مکعب
- مخزن ذخیره آب برای 3 ساعت کار مداوم
- قابلیت اتصال به شیر آب
- توان مصرفی 80 وات در ساعت
- ابعاد 40×21×46 سانتیمتر
- وزن حدود 8 کیلوگرم

رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله مه ساز (مه پاش) الکترونیکی
- رطوبت ساز اولتراسونیک
- مدل 10120
- سیستم فول اتوماتیک
- خروجی بخار قطر لوله پلیکای 11 سانتیمتری
- مصرف آب 4 ليتر در ساعت برای فضای بسته 150 متر مکعب
- مخزن ذخیره آب برای 3 ساعت کار مداوم
- قابلیت اتصال به شیر آب
- توان مصرفی 360 وات در ساعت
- ابعاد 60×21×46 سانتیمتر
- وزن حدود 12 کیلوگرم
رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله مه ساز (مه پاش) الکترونیکی
- رطوبت ساز الترا سونیک
- مدل 10320
- سیستم فول اتوماتیک
- خروجی بخار قطر لوله پلیکای 11 سانتیمتری
- مصرف آب 11 ليتر در ساعت برای فضای بسته 400 متر مکعب
- مخزن ذخیره آب برای 4 ساعت کار مداوم
- قابلیت اتصال به شیر آب
- توان مصرفی 960 وات در ساعت
- ابعاد 90×41×41 سانتیمتر
- وزن حدود 16 کیلوگرم
رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله مه ساز (مه پاش) الکترونیکی
- رطوبت ساز اولترا سونیک
- مدل 10480
- سیستم فول اتوماتیک
- خروجی بخار قطر لوله پلیکای 16 سانتیمتری
- مصرف آب 16 ليتر در ساعت برای فضای بسته 600 متر مکعب
- مخزن ذخیره آب برای 5 ساعت کار مداوم
- قابلیت اتصال به شیر آب
- توان مصرفی 1400 وات در ساعت
- ابعاد 100×50×50 سانتیمتر
- وزن حدود 25 کیلوگرم
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:مه ساز های(مه پاش) الکترونیکی, | موضوع: <-PostCategory-> |

انواع هیتر(بخاری صنعتی)

Max
- جدیدترین مدل هیتر (کوره هوای گرم)
- خروجی دما هیتر 300 درجه فارنهایت
- دو جداره همراه با عایق حرارتی مقاوم
- کوره و رادیاتور منحصر به فرد هیتر برای دمای بسیار بالا
- ابعاد هیتر 140 × 140 × 200
- استفاده از فن سانتریفوژ مقاوم در برابر دما و حرارت بالا به صورت فولی تسمه
- قابلیت کنترل هوای ورودی به سیستم داخلی هیتر
 

هیتر , هیتر استاده, هیتر زمینی, کوره هوای گرم, بخاری ایستاده, بخاری کارگاهی, هیتر کارگاه, هیتر مرغداری, هیتر مرغ داری, هیتر متحرک, هیتر بخاری, هیتر قارچ, بخاری, کوره گرم, هیتر بخاری, هیتر کوره هوای گرم کوره هوای گرم (هیتر ایستاده)
- خروجی دما هیتر 300 درجه فارنهایت
- دو جداره همراه با عایق حرارتی مقاوم
- کوره و رادیاتور منحصر به فرد هیتر برای دمای بسیار بالا
- استفاده از فن سانتریفوژ مقاوم در برابر دما و حرارت بالا به صورت فولی تسمه
- قابلیت کنترل هوای ورودی به سیستم داخلی هیتر کوره هوای گرم
- هیتر مناسب مرغداری، هیتر سالن قارچ و...
- جابجایی با استفاده از چرخ زیر هیتر
- دارای پوشش رنگ استاتیک با مقاومت بالا
- خدمات پس از فروش در سراسر ایران
 
هیتر زمینی, هیتر مرغداری, هیتر صنعتی, هیتر حرارتی, هیتر, هیتر پوشش استاتیک, هیتر رنگ استاتیک, رنگ هیتر, انواع هیتر, مدل هیتر, فروش هیتر, قیمت هیتر, عکس هیتر, مشخصات هیتر, گرماساز, گرما ساز, لوازم قارچ, لوازم ضروری تولید قارچ, پرورش قارچ, سالن قارچ, تولید قارچ, کشت قارچ, محیط مناسب قارچ, دستگاه تنظیم دما, تنظیم دمای محیط, کنترل دمای محیط, مرغداری, سالن مرغداری, دمای سالن مرغداری, لوازم مرغداری, لوازم مرغ داری, سالن مرغ داری, دمای سالن مرغ داری, ابزار مرغداری, ابزار مرغ داری, هیتر مرغداری, هیتر مرغ داری کوره هوای گرم (هیتر زمینی)
- تولید شده در دو مدل گازی و گازوئیلی
- گرمادهی بسیار بالا و مناسب
- تک رادیاتور و دو رادیاتور
- فن هیتر بسیار قوی و بی صدا
- هیتر مرغداری ها، هیتر سالن پرورش قارچ، هیتر دامپروری، هیتر مرغ داری
- پوشش رنگ استاتیک با مقاومت بسیار بالا
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
جت هیتر, هیتر جت, هیتر جتی, هیتر, یونیت هیتر, هیتر حرارتی, هیتر زمینی, هیتر سقفی, انواع هیتر, مدل هیتر, فروش هیتر, قیمت هیتر, عکس هیتر, مشخصات هیتر, گرماساز, گرما ساز, لوازم قارچ, لوازم ضروری تولید قارچ, پرورش قارچ, سالن قارچ, تولید قارچ, کشت قارچ, محیط مناسب قارچ, دستگاه تنظیم دما, تنظیم دمای محیط, کنترل دمای محیط, مرغداری, سالن مرغداری, دمای سالن مرغداری, لوازم مرغداری, لوازم مرغ داری, سالن مرغ داری, دمای سالن مرغ داری, ابزار مرغداری, ابزار مرغ داری, هیتر مرغداری, هیتر مرغ داری هیتر جتی (سقفی)
- هیتر جت هیتر
- تولید شده در دو مدل گازی و گازوئیلی
- بدنه هیتر تمام استیل ضد زنگ
- دارای چهار قلاب برای نصب هیتر روی سقف
- گرمادهی بسیار بالا و مناسب هیتر
- بسیار مناسب برای سالن مرغ داری سالن پرورش قارچ و مرغداری ها
- 15 ماه گارانتی هیتر با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
یونیت هیتر, انواع هیتر, مدل هیتر, فروش هیتر, قیمت هیتر, عکس هیتر, مشخصات هیتر, هیتر زمینی, هیتر حرارتی, هیتر, گرماساز, گرما ساز, لوازم قارچ, لوازم ضروری تولید قارچ, پرورش قارچ, سالن قارچ, تولید قارچ, کشت قارچ, محیط مناسب قارچ, دستگاه تنظیم دما, تنظیم دمای محیط, کنترل دمای محیط, مرغداری, سالن مرغداری, دمای سالن مرغداری, لوازم مرغداری, لوازم مرغ داری, سالن مرغ داری, دمای سالن مرغ داری, ابزار مرغداری, ابزار مرغ داری, هیتر مرغداری, هیتر مرغ داری یونیت هیتر
- تولید شده در ظرفیت‌های مختلف
- کویل یونیت هیتر از لوله‌های مسی
- بدنه مجهز به دمپرهای قابل تنظیم
- یونیت هیتر دارای قلاب آویز
- پروانه آکسیال پره آلومینیومی محور فولادی
- بسیار مناسب برای سالن مرغ داری سالن پرورش قارچ و مرغداری ها
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- دارای خدمات پس از فروش یونیت هیتر
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:انواع هیتر(بخاری صنعتی), | موضوع: <-PostCategory-> |

رطوبت سازهای سهند هواساز

رطوبت سازهای سهند هواساز (مه ساز، مه پاش، مرطوب ساز) مطابق با آخرین استانداردهای صنعت تولید قارچ، مرغداری، گلخانه و مکان‌های نیازمند به محیطی با رطوبت کنترل شده تولید می‌شوند. این مکان ها با توجه به اینکه نیاز به کنترل رطوب دارند باید از رطوبت سازهای استاندارد بهره گیرند.

رطوبت سازها دارای مشخصات فنی مختلف و بر اساس نیازهای شما تولید می‌شوند. انواع رطوبت سازهای کولر دار (پوشال دار) با مدل ها و طرح های مختلف (مدل P360 با طرح های مختلف و مشخصات فنی گوناگون) نیازهای حرارتی و برودتی سالن شما را برآورده می‌کند. رطوبت ساز سقفی (جتی) مدل S90 دارای چهار قلاب برای نصب روی سقف مناسب برای سالن هایی است که با توجه به کمبود فضا، نیاز به استفاده بهینه از فضای سالن (مرغداری، پرورش و کشت قارچ، گلخانه و غیره...) خود دارند. هر کدام از رطوبت سازها با چهار توان مختلف 20، 45، 85 و 100 لیتر بر ساعت تولید و عرضه می‌شوند. همچنین دور موتور رطوبت سازها مختلف است و با توجه به ابعاد سالن و محیط شما، می‌توانند محیط مرطوب استاندارد ایجاد نمایند

مدل های مختلف و گوناگون رطوبت سازهای سهند هواساز با توجه به نیازهای شما و انتظاری که از یک رطوبت ساز استاندارد دارید می‌توانند محیطی آماده و بستری مناسب برای سالن شما ایجاد نمایند.

رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله رطوبت ساز پوشال دار

- مدل P360 پوشال دار
- عرضه شده با 4 توان مختلف
- با توان 20 و 45 و 85 و 100 لیتر در ساعت
- مناسب برای سالن های پرورش و کشت قارچ
- مناسب برای مرغداری ها و گلخانه ها و...
- پاشش یکنواخت و مناسب رطوبت در هوا
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله رطوبت ساز پوشال دار

- مدل P360 پوشال دار
- عرضه شده با 4 توان مختلف
- با توان 20 و 45 و 85 و 100 لیتر در ساعت
- مناسب برای سالن های پرورش و کشت قارچ
- مناسب برای مرغداری ها و گلخانه ها و...
- پاشش یکنواخت و مناسب رطوبت در هوا
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله رطوبت ساز پوشال دار

- مدل P360 پوشال دار
- عرضه شده با 4 توان مختلف
- با توان 20 و 45 و 85 و 100 لیتر در ساعت
- مناسب برای سالن های پرورش و کشت قارچ
- مناسب برای مرغداری ها و گلخانه ها و...
- پاشش یکنواخت و مناسب رطوبت در هوا
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله رطوبت ساز ساده
- مدل S180 ساده
- عرضه شده با 4 توان مختلف
- با توان 20 و 45 و 85 و 100 لیتر در ساعت
- مناسب برای سالن های پرورش و کشت قارچ
- مناسب برای مرغداری ها و گلخانه ها و...
- پاشش یکنواخت و مناسب رطوبت در هوا
- با پوشش رنگ استاتیک بسیار مقاوم
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
رطوبت ساز، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله رطوبت ساز ساده

- مدل S180 ساده
- عرضه شده با 4 توان مختلف
- با توان 20 و 45 و 85 و 100 لیتر در ساعت
- مناسب برای سالن های پرورش و کشت قارچ
- مناسب برای مرغداری ها و گلخانه ها و...
- پاشش یکنواخت و مناسب رطوبت در هوا
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
رطوبت ساز، رطوبت ساز سقفی، رطوبت ساز استاتیک، رطوبت ساز رنگ شده، رطوبت پاش، مه ساز، مه پاش، مهساز، مهپاش، مرطوب کن، رطوبت كن، مه كن، یونیت هیتر، هیتر، هیتر حرارتی، گرماساز، گرما ساز، لوازم قارچ، لوازم ضروری تولید قارچ، پرورش قارچ، سالن قارچ، تولید قارچ، کشت قارچ، قارچ انبوه، قارچ خوراکی، قارچ صدفی، قارچ دکمه ای، کمپوست قارچ، بذر قارچ، محیط مناسب قارچ، دستگاه تنظيم رطوبت، دستگاه تنظیم دما، بخار سرد، تنظیم دمای محیط، تنظيم رطوبت سالن قارچ، کنترل دمای محیط، کنترل رطوبت محیط، ترموستات، رله رطوبت ساز سقفی
- مدل S90 سقفی
- عرضه شده با 4 توان مختلف
- با توان 20 و 45 و 85 و 100 لیتر در ساعت
- مناسب برای سالن های پرورش و کشت قارچ
- مناسب برای مرغداری ها و گلخانه ها و...
- پاشش یکنواخت و مناسب رطوبت در هوا
- دارای پوشش رنگ استاتیک با مقاومت بالا
- 15 ماه گارانتی با برگه ضمانت
- خدمات پس از فروش
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:رطوبت سازهای سهند هواساز , | موضوع: <-PostCategory-> |

تجهیزات مرغداری و گلخانه و سردخانه و لوازم سالن قارچ و انواع لوازم یخ سازی

کار را به کاردان بسپارید.

شرکت اندیشه سبز با 18 سال تجربه در تولید  انواع رطوبت ساز و مه پاش و انواع هیترو چیلر و بخاری کارگاهی و بخاری گلخانه و مرغداری و همچنین انواع دستگاه جوجه کشی و دستگاه های یخ سازی و کارخانه یخ و انواع سردخانه آماده ارائه خدمات به هم وطنان گرامی می باشد.

برخی از ماشین آلات و تجهیزات تولیدی شرکت اندیشه سبز:

1. رطوبت ساز و مه پاش پروانه ای و دیسکی

2. مه پاش و رطوبت زن نازلی

3. مه ساز و بخار ساز التراسونیک

4. هیتر و کوره هوای گرم

5.بخاری کارگاهی و بخاری کارخانه ای

6. بخاری مخصوص گلخانه و سالن کشت قارچ

7. انواع کوره رنگ پودری و رنگ استاتیک

8.انواع دستگاه جوجه کشی و ماشین جوجه کشی در دو نوع صنعتی و خانگی

9. انواع سردخانه کانکسی و سردخانه سوله ای و سردخانه میوه

10.انواع سنسور دما و سنسور رطوبت و لوازم دستگاه جوجه کشی

11. همه نوع رطوبت سنج و دماسنج

12.دستگاه یخ ساز حبه ای و یخ ساز رستورانی

13.یخ ساز پولکی و برف ساز و برفک ساز

14. کارخانه یخ متحرک و ثابت و سیستم های یخسازی

15.انواع فن مرغداری و فن سیر کوله گلخانه

16. انواع چیلر و مینی چیلر و سیستم های برودتی

17. انواع هواساز ایر واشر و همچنین هوا ساز مخصوص سالن قارچ

18.انواع دیگ بخار و دیگ آب گرم

و تمامی تجهزات مرغداری و گلخانه و سالن های کشت و پرورش قارچ و کارخانه جات یخسازی و دستگاه های یخسازی از نوع ثابت و متحرک

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد انواع دستگاه ها و دیدن تصاویر کامل به وب سایت :

www.iran-mashin.com

مراجعه فرمایید. (به لینک اگهی مراجعه کنید)

شرکت اندیشه سبز

آدرس دفتر : ارومیه خیابان خیام جنوبی جنب پاساژ خرم و نور مجتمع علم جو شرکت اندیشه سبز

آدرس نمایشگاه دائمی: ارومیه – بزرگ راه خاتم النبیا –  باند پایین .60 متر بالا تر از اسلام آباد دو به سمت جاده شهید کلانتری

آدرس کارخانه : ارومیه – شهرک صنعتی فاز دو توسعه  شرکت اندیشه سبز

تلفن:2246272-2246271-0441

فکس:2246157-2246156-0441

همراه:09143403463

09144473924

ارسال برای سرتا سر خاک ایران در کمتر از 48 ساعت در یافت وجه کالا هنگام تحویل در محل

 

12 ماه گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش

 

فقط یک رئیس در هر شرکت وجود دارد و آن مشتریست.

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:تجهیزات گلخانه, | موضوع: <-PostCategory-> |

گل حشره کش (پیرتروم)
معرفی و گیاهشناسی
گل حشره کش یا پیرتروم گیاهی است علفی و چندساله از خانواده ی کاسنی که گلهای آن به فرم گل آذین کاپیتول می باشند. گل ها شبیه به گل های بابونه دارای گلچه های زبانه ای سفید رنگ و گلچه های لوله ای زرد رنگ هستند. این گیاه دارای ریزوم های کوتاهی است که به رنگ قهوه ای دیده می شوند.

 
نیازهای اکولوژیکی و پراکنش
پیرتروم گیاهی است خشکی دوست و نیازمند نور فراوان که در اکثر خاک ها قابلیت رویش دارد ولی خاک هایی با pH کمی اسیدی و دارای بافت سبک برای رشد و نمو آن مناسب تر می باشد.
 
کاشت، داشت و برداشت
تکثیر این گیاه بوسیله ی بذر و تقسیم بوته امکان پذیر است. به دلیل رشد بسیار کم گیاهچه ها در اوایل رشد، کشت غیرمستقیم بذر توصیه می گردد. در تکثیر این گیاه بوسیله ی تقسیم بوته، معمولا از گیاهان سه تا چهار ساله استفاده می شود. برداشت شامل قطع گل ها به همراه دو تا سه سانتی متر دمگل است که در زمان بازشدن گلچه های زبانه ای زردرنگ صورت می گیرد. امروزه دستگاه های برداشت گل های این گیاه طراحی و ساخته شده است که تصاویر آن را ملاحظه می فرمائید.

 
 

 

 

 
ترکیبات شیمیایی و فرآوری
تمام اندام های هوایی گیاه دارای ترکیب پیرترین هستند که میزان این ترکیب در بذور و گل ها بمراتب بیشتر از سایر اندام های گیاه است. گل های خشک شده بصورت پودر، مایع و اسپری استفاده می شوند.

 

 
کاربردها
همانطور که در ابتدا اشاره شد، گل حشره کش به عنوان یک گیاه دارویی جهت ارتقای رفاه و سلامتی بشر دارای اهمیت فراوانی است. حشره کش های ساخته شده از این گیاه بر روی انسان و حیوانات تاثیر بسیار کمی دارند و در بدن انسان تجمع نمی یابند. یعنی با اینکه اثر بسیار قویی در کنترل حشرات موذی دارد، ولی برای سلامتی انسان تقریبا بی خطر می باشد.
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:گل حشره کش (پیرتروم), | موضوع: <-PostCategory-> |

صبر زرد(آلوئه ورا)

نام‌هاي فارسي: صبر زرد- شاخ‌بزي

نام‌هاي علمي: aloe capenis, aloe barbadensis, aloe vera

نام عمومي: cape aloe

نام عربي: ‌الصبر (alsaber)

نام آلماني: aloe

نام‌هاي مترادف: aloe vulgaris, aloe perfoliata

خانواده: liliaceae (خانواده کلشيک)

نام انگليسي: aloe

نام فرانسوي: aloes

صبر زرد(شاخ بزي) گياهي است علفي و چند ساله با برگ‌هاي ضخيم، گوشتي و دراز. حاشيه‌ برگ‌هاي آن کمي پيچ و خم‌دار و داراي تيغ است. گل‌هاي آن‌ به‌صورت خوشه‌اي زيبا در انتهاي محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مايل به زرد قرار دارند.

قسمت مورد استفاده صبر زرد، شيرابه به دست آمده از برگ‌هاي گياه است که امکان دارد به صورت تازه غليظ(خميري) و يا خشک شده با رنگ‌هاي متفاوت زرد، زرد مايل به سبز، قهوه‌اي و يا قرمز مايل به سياه باشد.

در سال‌هاي اخير کشت صبر زرد، گونه ي vera در ايران معمول گشته است. گرچه اين گياه با نقاط گرم و مرطوب سازگاري خوبي دارد، ولي در نقاط مختلف ايران کشت مي‌شود.

تاريخچه
نقاشي‌هايي از صبر زرد، بر روي کنده‌کاري‌هاي ديوارهاي معابد مصري ديده شده است. اين معابد در هزاره چهارم قبل از ميلاد بنا شده است. صبر زرد را که "گياه جاودانگي" نام گرفته بود، به هنگام خاک سپاري، براي فراعنه هديه مي‌آوردند.

کتاب "the egyptian book of remedies" (‌‌1500 سال قبل از ميلاد مسيح) از کاربرد صبر زرد در درمان عفونت‌ها، معالجه پوست و تهيه داروهاي ملين سخن گفته است. "ديسکوريد"(فيزيک‌دان يوناني)، در سال 74 پس از ميلاد، صبر زرد را جهت التيام زخم، جلوگيري از ريزش مو ، درمان زخم‌هاي دستگاه تناسلي، و معالجه همورئيد، مفيد دانست.

بازرگانان عرب، در قرن ششم بعد از ميلاد، اين گياه را به آسيا آوردند، و اسپانيايي‌ها آن را در قرن شانزدهم، از منطقه مديترانه به برّ جديد (world new) بردند. در عصر جديد (1930) مصرف کلينيکي صبر زرد به منظور درمان التهاب پوست ناشي از اشعه ايکس آغاز شد.

ترکيبات مهم
گياه، حاوي مشتقات هيدروکسي آنتراسن از جمله آلوئين‌هاي a2وb به ميزان 40- 25درصد کل ترکيبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزين 2a، b وc است.

ترکيبات مهم ديگر آلوئه شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزيم‌ها از جمله: اکسيداز، آميلاز و کاتالاز، همچنين ويتامين‌هايي نظير: b1، b2، b6، c، e و اسيد فوليک و مواد معدني مانند: کليسم، سديم، منيزيم، روي، مس و کروم مي‌باشند.

اثرات مهم
خاصيت اصلي صبر زرد، به عنوان يک مسهل قوي بوده و داراي خواص ديگري از جمله ضد ورم، ضد ميکروب، التيام زخم‌ها، ضد آفتاب و ضد سوختگي مي‌باشد.

ول الوئه اثرات خوب و مفيدي بر روي سوختگي‌هاي معمولي، سوختگي‌هاي حاصل از اشعه، زخم‌ها و صدمات ديگر پوست دارد.

يکي از فرآورده‌هاي آلوئه، کرم‌هاي ‌هيدرو فيليک تهيه شده از 5/0 درصد ول آلوئه مي‌باشد که در درمان پسوريازيس بسيار خوب است. همچنين ول خوراکي آن براي زخم معده ، افراد مبتلا به ايدز و مبتلايان به آسم( مدت شش ماه) مصرف مي شود.

تحقيقات اخير، اثرات مثبت آن را در بيماران مبتلا به ديابت نشان داده است و آزمايش‌هاي انجام يافته بر روي موش‌ها اثرات مذکور را تاييد کرده است. اثرات ديگر آلوئه شامل اثرات ضد سرطان و اسپرم‌کش آن است.

در سال‌هاي اخير، ول آلوئه به طور وسيع در محصولات آرايشي، بهداشتي و به خصوص در کشور آمريکا مصرف مي‌شود. اين ول داراي خواص ضد ورم و ضد ميکروبي است و مرطوب کننده مناسبي نيز محسوب مي‌شود. صنايع غذايي آمريکا در محصولات خود از ول آلوئه به عنوان ماده‌اي موثر در تناسب اندام و سلامتي بدن استفاده مي‌کنند.

طريقه و مقدار مصرف
محصولات مختلف آلوئه به شکل قرص و کپسول به همراه بعضي گياهان ديگر از جمله بلادون ،توسط کارخانه‌هاي داروسازي عرضه شده‌اند.

ميزان عادي مصرف 2/0 – 1/0 گرم آلوئه و يا 1/0- 5 0/0 گرم عصاره آلوئه براي چند شب متوالي مي‌باشد.

استفاده مستقيم از ول گياه
براي استفاده مستقيم از ول آلوئه، مي‌توان برگ‌هاي گياه را قطع کرد. در محل قطع شده، ول بي‌رنگي نمايان مي شود که با فشردن برگ گوشتي گياه، ول بيرون مي‌زند. مي‌توان از اين ول به‌طور مستقيم جهت مرطوب کردن پوست، آفتاب سوختگي، زخم سوختگي‌هاي معمولي و نرم کردن اگزماي زير چشم استفاده کرد.

ول به مرور زمان در معرض هوا تغيير رنگ داده و در نهايت به رنگ قرمز تيره(مايل به سياه) در مي‌آيد.

عوارض جانبي
مصرف بيش از حد ول(مصرف روزانه يک گرم به مدت طولاني) ممکن است باعث عدم تعادل آب و الکتروليت‌‌هاي بدن، سقط جنين، زايمان زودرس، اسهال خوني و ضايعات کليه شود. همچنين مصرف مقادير بسيار زياد آن ممکن است منجر به مرگ شود.

موارد منع مصرف
نبايد از ول در زمان تهوع، استفراغ ، دردهاي شکمي، خونريزي مقعد و ضعف شديد استفاده کرد.

در زمان بارداري به غير از دستور پزشک، مصرف آن ممنوع است.

احتياط
- براي مصرف بيش از دو هفته آن، بايد با پزشک مشورت کرد.

- در صورت تاثير نکردن تا 24 ساعت پس از مصرف، ممکن است مشکلات جدي وجود داشته باشد که بايد به پزشک مراجعه کرد.

- چون تأثير ترکيبات آلوئه در کودکان مشخص نيست، بنابراين در اين گونه موارد بايد با پزشک مشورت کرد.

- بهتر است از فرآورده‌هاي صنعتي آلوئه، براي سنين بالاي ده سال و حداکثر به مدت دو هفته استفاده شود. مقدار مصرف عصاره آلوئه در سنين مختلف 17/0- 4 0/0 گرم است که اين ميزان معادل 30- 10 ميلي‌گرم هيدروکسي آنتراکينون در روز است.

مهم‌ترين اثرات گزارش شده صبر زرد
ضد آلروي ، ضد سرطان، ضد ميکروب، ضد قارچ، ضد ويروس، ضد آفتاب سوختگي، کاهش دهنده قند خون، مسهل، ضد کرم، ضد ورم، مرطوب کننده و نرم کننده، قاعده‌آور، ملين، مقوي معده و کبد.

نکات قابل توجه
- بيش از 300 گونه آلوئه وجود دارد که مهم‌ترين آنها از نظر استفاده دارويي، آرايشي و بهداشتي، الوئه ورا (aloe vera) مي‌باشد.

- منبع جغرافيايي دقيق آلوئه معلوم نيست، ولي به احتمال زياد مربوط به مصر يا خاورميانه مي‌باشد.

- محصولات مختلف آلوئه که به بازار ارائه شده‌اند شامل:

1- ول آلوئه: محصول طبيعي(بدون تغيير غلظت ول) از برگ‌هاست.

2- کنسانتره‌آلوئه: ول آلوئه است که آب آن را خارج کرده‌اند.

3- عصاره آلوئه: حاوي دست کم 50درصد ول آلوئه است.

4- لاتکس آلوئه: مايع تلخ زرد رنگي که از پوست لوله‌اي پرسيکل به دست مي‌آيد و حاوي آلوئين است.

- در نقاط مختلف جهان از گونه‌هاي ديگر صبر زرد مانند ab و ac استفاده‌هاي مشابهي با گونه aloe vera به عمل مي‌آيد. اين گياهان نيز با نام عمومي «aloe» مشهور مي‌باشند.

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:صبر زرد(آلوئه ورا), | موضوع: <-PostCategory-> |

حشرات خوردنی

حشرات خوردنی در سراسر دنیا
 

لارو غذا Mealworms

در مكزیك انرا با اسپاگتی می خورند .

ملخ Grasshoppers

خوردن ملخ در مكزیك رواج دارد . در پخت ان از سیر هم استفاده می شود .

رطیل Tarantulas

بصورت داغ و در كامبوج رواج دارد . مزه ان منحصر به فرد است.

موریانه Termites

اسنك مورچه در اوگاندا طرفداران زیادی دارد .شكار انها هم جالب است. ابتدا تكه پارچه ای را به طرف در ورودی لانه انها پرت می كنند و وقتی مورچه های سرباز به پارچه بعنوان مهاجم حمله كردند پارچه را بسته مورچه ها را جمع كرده می خورند.

هزار پای ماپینMopane caterpillar

در كشور افریقایی بوتسوانا Botswan بع از شكار انها را از یك طرف فشار داده تا مایع بدنشان خارج شده سپس ابپز می شود .
[تصویر:  1312557860.jpg]
[تصویر:  1312498862.jpg]
[تصویر:  1312529674.jpg]
[تصویر:  1312522334.jpg]
[تصویر:  1312509303.jpg] 
توجه داشته باشید کسانی که به میگو ، صدف ، گرد و خاک و شکلات حساسیت دارند نباید ار حشرات تغذیه کنند و نیز هیچگاه حشرات را بصورت خام مصرف ننمائید.
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب:حشرات خوردنی, | موضوع: <-PostCategory-> |

دوره آموزشی پرورش قارچ های دگمه ای و صدفی

بزرگترین  مکان آموزش پرورش قارچ

اگر هنوز مشغول بکار نشده ايد، اگر دنبال کار تضميني و زود بازده هستيد، اگر به دنبال کاري تضميني همراه با پشتوانه ي علمي و تجربه هستيد، به شما پیشنهاد می کنیم که به سراغ پرورش قارچ بیایید و پرورش قارچ را همراه با مربیان  کاملا حرفه ای  در فنی و حرفه ای تجربه کنيد. پرورش قارچ: اشتغال زا، زود بازده، تضمينی، با سرمایه اندک و سود بالا !
 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب:پرورش قارچ در مرکز فنی و حرفه ای میانه, | موضوع: <-PostCategory-> |

قارچ جوانه

تولید و عرضه انواع قارچدکمه ایقارچ جوانه
تولید 1800 تن قارچدکمه ای در سال با بهر گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا
طراحی ، ساخت و اجرای مزارع پرورش قارچدکمه ای
تاسیسات و تجهیزات
مروبط

نماینده رسمی
فروش انواع خاکهلندی و ایرلندی
. . . . . . . . . . . ...

از جملع عوامل موثر در افزایش عمل کرد کمی و کیفی در صنعت
تولیدقارچ میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1 - کمپوست با کیفیت مرغوب و
تولید شده در شرایط استاندارد
2 - اسپان و یا بذر با کیفیت مرطوب
3 -
خاک پوششی مناسب و عاری از بیماری
4 - مدیریت صحیح شرایط آب و هوایی سالن
5 - مدیریت آبیاری
6 - تدابیر بهداشتی صحیح و عملی

مزرعه پرورش
قارچ جوانه مفتخر است که توانسته با بهره گیری از بهترین خاک های هلندی و ایرانی گامی موثر در جهت رشد و ارتقا کیفیت و کیفیت برداشت قارچ در سطح خاورمیانه بردارد و میانگین برداشت این شرکت گواه مسلم موفقیت استفاده از خاکهای topterra & hartpeat

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

فواید دارویی قارچ
صرفنظر از ارزش غذایی قارچ های خوراکی،استفاده از قارچ بعنوان دارو از گذشته های دور مرسوم بوده است.اکنون خواص ضدتوموری قارچ به اثبات رسیده است. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ های خوراکی تولید انترفرون و انترلوکین را در انسان افزایش داده و این مواد باعث تخریب سلول های سرطانی میشوند.انواع مختلفی از قارچ های خوراکی وجود دارند که اثرات سلامتی گوناگون هریک شامل خواص ضد توموری و ضد آلرژی، ضد سرطان معده، دیابت ، روماتیسم ، مشکلات فشار خون و... میباشد. دانشمندان درحال تهیه کپسولی به نام لنتیان از عصاره قارچ شیتاکه هستند تا دربسیاری بیماری ها مثل آلرژی، استرس، ناراحتی های کبدی کلیوی ، تومور، هپاتیت، روماتیسم، دیابت، سوزاک، سرماخوردگی وایدز به کار گرفته شود.
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 12 فروردين 1391برچسب:خاصیت داروئی قارچ, | موضوع: <-PostCategory-> |

عصاره های گياهی جايگزين سموم شيميايی خواهند شد

عصاره های گياهی به دليل تجزيه شدن در خاك اثرات سوء كمتري نسبت به سموم شيميايی دارند لذا محققان درصدد جايگزيني عصاره های گياهی به جاي سموم شيميايی هستند.
دكتر محسن مروتي – رييس بخش آفتكشهاي موسسه تحقيقات آفات و بيماريهای گياهی با اعلام اين مطلب گفت: گرچه استفاده از سموم شيميايی در مبارزه با آفات در كوتاه مدت نتايج بسيار مؤثري به بار آورد ولي به تدريج اثرات سوء آن بر انسان، ساير موجودات زنده و محيط زيست آشكار گرديد، از اين رو يافتن جايگزينهايي براي سموم شيميايي امري اجتناب ناپذير است.وي افزود: البته حذف سموم امكان پذير نيست بلكه مي توان با استفاده از عصاره هاي گياهي و جانشين هاي ديگر در كنار سموم شيميايي مقدار مصرف اين مواد را كاهش داد.
دكتر مروتي با اشاره به اين اصل سم شناسي كه «هر دارو با دوز بالا مي تواند سمی و كشنده باشد» گفت: محققين از اين اصل در توليد سموم گياهی استفاده كرده اند.وي افزود: شدت سميت داروهاي گياهی كه به عنوان سموم آفتكش استفاده خواهند شد كمتر از داروهاي شيميايي است و براي انسان زيان آور نيست اما بر حشرات كه در امر توليد كشاورزي دخيل هستند اختلاف ایجاد می كند.
مهندس ليدا جباري- كارشناس بخش عصاره هاي گياهي نيز گفت: ثابت شده است كه برخي عصاره هاي گياهي مانند چريش (NWM) كه در استان هرمزگان و چابهار و ساير مناطق مي رويد، خاصيت آفت كشي خوبي در مقابل تعدادي از آفات كشاورزي دارد.وي افزود: در اين بخش عصاره های گياهی مناسبي كه خواص آفت كشي دارند شناسايي و خالص سازي مي شوند و بعد از بررسي نتايج آنها در محيط كشت برنامه ريزي مناسب مورد بهره برداري در سطح وسيع قرار خواهد گرفت.
مهندس جباري در ادامه گفت: جهت اجرايي شدن اين امر پروژه اي كه مشتمل بر چندين طرح تحقيقاتي ديگر است در دست بررسي است

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 12 فروردين 1391برچسب:سموم شیمائی حشرات گیاهان, | موضوع: <-PostCategory-> |

پیشنهاد صادرات با درآمدی بیش از زعفران

44 نوع حشره خوراكی

حشرات خوراكی یكی از تركیبات اصلی غذاها، در كشورهای مختلف به شمار می آیند. در برخی مناطق ملخ، موریانه، عقرب، كرم، سنجاقك، آخوندك، پروانه، سوسك و ... می خورند . برخی از مردم آنقدر با علاقه این حشرات را میل می كنند كه حتی در كنار غذاهای دیگر هم از این گروه جانوری به عنوان چاشنی استفاده نموده و معتقدند یك غذای خوشمزه حرف اول را می زند
     .
    جمعیت شناسان و خوردن حشرات
    
    افزایش سریع جمعیت انسانی، زنگ خطری است كه هشدار قحطی و فقر در آینده را می دهد. عده ای از متخصصین علم تغذیه، جامعه شناسی و... معتقدند «منطقی ترین راه برای تامین نیازهای غذایی بشر خصوصاً در كشورهای محروم، استفاده از تمام امكانات و منابع غذایی موجود است. این محققین حتی به وجود مزارعی برای پرورش حشرات خوراكی هم اشاره دارند و به دلایل بسیاری این كار را عاقلانه تر از پرورش دام می دانند:
     - نخست آنكه این جانوران برای رشد و تولید مثل به مواد غذایی زیادی نیاز ندارند (حجم غذای گاو را با كرم مقایسه كنید).
    - دوم اینكه برای رشد و پرورش این موجودات فضای زیادی لازم نیست. (محل زندگی و فضای اشغال شده توسط یك گوسفند و موریانه تا چه حد قابل مقایسه هستند؟)
     - سرعت تخم ریزی و رشد حشرات به هیچ عنوان با زاد و ولد پستانداران و پرندگان تامین كننده غذای انسان قابل مقایسه نیست (رشد یك بره را با تعداد تخم ها و سرعت رشد در سوسك مقایسه كنید(.
    - این گروه از جانوران به تعداد فراوان و گونه های مختلف در دسترس بشر هستند.
    - و با كمال تعجب عده ای معتقدند بسیار بسیار خوشمزه تر از گوشت حیواناتی چون مرغ، ماهی، گوساله و گوسفند است.
    
    ارزش غذایی حشرات
     بر اساس گزارشهای جهانی غذادر حال حاضر ۴۴ نوع حشره خوراكی در جهان استفاده می شود. منابع غنی پروتئین، روی و آهن و ویتامین و املاح محسوب و این گروه با داشتن پتاسیم، كلسیم، منیزیم، روی و آهن و
    ویتامین B منبع با ارزشی به حساب می آیند. در حال حاضر در برخی مناطق آفریقایی برای مبارزه كمبود با ویتامین B سوء تغذیه كودكان، از نوعی كرم خوراكی خشك شده آرد تهیه و به غذا افزوده می شود. همچنین از آرد ذكر شده برای تغذیه زنان باردار یا بیمار و همچنین كسانی كه كم خونی دارند (به جهت میزان بالای آهن، كلسیم و پروتئین) استفاده می شود.به طور كلی حشرات از نظر میزان انرژی در مقایسه با سویا، ذرت، عدس، گوشت و حبوبات منبع مناسب تری هستند.
    یك غذای اشرافی
    - در بعضی مناطق دنیا، برخی حشرات بسیار گران هستند. مثلاً در هندوستان غذایی كه از كرم ابریشم تهیه می شود گران تر از ابریشم تولیدی توسط كرم است.
    - در برخی رستوران های مكزیك یك پرس لارو پروانه بسیار گران است.
    - مصرف كنندگان چینی فقط سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای خوردن نوعی مورچه هزینه می كنند.
    - كنسروهای گران قیمتی از حشرات در برخی كشورها مانند مكزیك و ژاپن تهیه و صادر می شود.
    
    حشرات در كشورهای مختلف
    در بسیاری از نقاط دنیا به این مخلوقات كوچك به عنوان منبع با ارزش نگاه می شود. آفریقایی ها كرم، ملخ، موریانه و مورچه را منبع غنی از پروتئین می دانند. ژاپنی ها به پرورش كرم ابریشم به عنوان یك منبع غذایی توجه دارند و مكزیكی ها، سال های سال است كه حشره می خورند. پسران در این كشور از شكار ملخ ها لذت می برند، به سوسك های درختی مانند یك هله هوله نگاه می كنند (خوراكی مشابه چیپس یا پفك و...) و با حشرات آبی، غذایی خوش عطر و بو به همراه پیاز و سیر و فلفل و قارچ می پزند و تخم نوعی مورچه قرمز رنگ را در سالاد مخصوص می ریزند و با لذت می خورند! آنها از پروانه های كوچكی كه در اطراف شعله آتش به زمین می افتند به همراه نمك نوعی چیپس تهیه می كنند كه ۱۰۰ گرم آن حاوی ۶۰-۳۷ گرم پروتئین و ۳۳-۴ گرم چربی است (پروتئین و چربی معادل با ۱۰۰ گرم گوشت قرمز) حتی برخی حشراتی كه مصرف می كنند كلسیم و فسفری معادل با تخم اردك دارند.
    - در الجزایر بومیان یك منطقه از این كشور از پخت ملخ در آب نمك و خشك كردن آن در آفتاب خوراكی خوشمزه تهیه می كنند.
    
    - ژاپنی ها چندین نوع غذا از حشرات تهیه می كنند كه لیست برخی از آنها كه در رستوران های این كشور یافت می شود عبارتند از :
    
     لارو زنبور معمولی _ Hachi-no-ko
    لارو حشرات آبی _ zaza-mushi
    
    ملخ سرخ شده مزارع برنج - inago
    
    جیرجیرك سرخ شده - semi
    
    پروانه ابریشم سرخ شده - sangi
    
    - مردم نیجریه و غرب آفریقا نیز از جیرجیرك، بید، ملخ، كرم و لارو شپش درختی و سوسك برای تهیه غذا استفاده می كنند. آن را زیر منبع نور یك كاسه آب قرار می دهند و حشراتی كه به دور نور پرواز می كنند و سپس داخل آب می افتند را جمع كرده برای تهیه غذا استفاده می كنند و معتقدند ملكه حشرات از سایر افراد گروه خوشمزه تر است. آنها جیرجیرك ها را از تونل های خاكی جمع می كنند و سپس بر روی آتش سرخ كرده اجزای اضافی داخل شكم آنها را بیرون كشیده و سپس می خورند. ملخ ها را نیز مانند جیرجیرك می خورند، گرچه برخی از كشاورزان این منطقه ملخ را خام می خورند. در برخی نقاط این كشور از نوعی كرم درختی هم پس از خشك شدن برای تهیه سوپ سبزیجات استفاده می كنند و با كمال تعجب لارو سوسك را نیز از آشغال ها، زباله ها، فاضلاب یا كود می گیرند و پس از جدا كردن قسمت پایین شكم كه روده هاست، سوسك را می شویند و آن را كاملاً سرخ كرده و می خورند. البته خیلی از آنها این غذا را به علت آنكه از نقاط كثیفی تهیه می شود نمی خورند.
    - تایلندی ها از زنبور عسل، حشرات آبی، مورچه، ملخ و آخوندك می خورند.
    - مردم اندونزی هم از طرفداران سرسخت سنجاقك ها هستند و غذای لذیذی را با آن تهیه می كنند. از زبان كسانی كه حشره خورده اند بشنوید كه:
    - بید سرخ شده طعم «بادام» می دهد.
    - حشرات آبی مزه نعناع دارند.
    - نوعی از مورچه های برگ خور طعم «گردو» دارند.
    - و نوعی دیگر از مورچه مزه هندوانه می دهد.
    - پیله كرم ابریشم مزه ای شیرین و خامه ای دارد.
    -حشراتی كه بخشهای رنگارنگی دارند اغلب طعم نامطبوعی دارند و سمی هستند.
    -حشرات تیره تر كمتر سمی هستند (البته قانون كلی نیست) و البته خوشمزه تر.
    نكات مهم در استفاده از حشرات
    
    نخست باید دانست كه ۴۴ نوع حشره ذكر شده كه خوراكی شناخته شده اند را می توان با اطمینان خورد . و باید در پخت آنها بال و پوشش سخت موجود روی بدنشان و همچنین روده ها را جدا كرد و بیرون ریخت و پس از پخت ،آنها را به شكل تند با انواع چاشنی ها و ادویه جات استفاده كرد و فراموش نكرد مصرف برخی حشرات به شكل خام به دلیل داشتن «اسید هیدروسیانیك» كه سمی است، بسیار خطرناك است و مصرف این حشرات به شكل خام و به میزان زیاد عوارضی چون ضعف، استفراغ، عدم (هوشیاری و حتی مرگ را به همراه دارد البته این ماده خطرناك به راحتی با حرارت از بین می رود).
    آیا می دانید كه:
    - ارزش غذایی یك كنسرو قارچ معادل ۲۴ كرم كوچك است.
    - ارزش غذایی كلم بروكلی یخ زده (با آن میزان فایده) كمتر از ۵۰۰ شته است.
    - حشره خورها می گویند، حشره ها هم اگر تازه مصرف شوند، خوشمزه تر از نوع كنسرو شده و یخ زده هستند.
    - ژاپنی ها بچه زنبورها را به همراه سسی مخصوص و همچنین نوزاد ملخ و كرم ابریشم را كنسرو می كنند.
    - در برخی از كشورها به كمك علم ژنتیك دست به پرورش ملخ هایی درشت تر زده اند و امیدوارند روزی نرسد كه برای شكار این ملخ ها از اسلحه استفاده كنند.
    - از برخی حشرات به عنوان دارو هم استفاده می كنند.
    و خلاصه اینكه خیلی ها حشرات را ماده ای غذایی با پروتئین بالا، چربی پایین و املاح و ویتامین فراوان و مزه ای متنوع می دانند.
    و حالا اگر از بخش تغذیه انسان از حشرات بگذریم ما میتوانیم با تولید حشرات برای خوراك دامها اقدام نماییم در بسیاری از كشورها برای تغذیه دامها و حیوانات خانگی و ابزیان مخصوصا ابزیان زینتی از پودر حشره استفاده كرد زیرا سرشار از انزیم و پروتئینهای مفید می باشد وچرا كشور ما به علت عدم دستیابی به تكنولوژی پرورش حشرات نتواند گونه های در حال انقراض كشور مثل هوبره را در داخل كشور تكثیر مصنوعی نمود.
    پرورش حشره در ایران
     ایران كشوری است كه نعمتهای زیادی در ان است ولی ما قدر ان را نمی دانیم هم اكنون ملخ مراكشی و یا دیگر نژادهای ملخ كه در حال حاضر به عنوان یك افت محصوب می شود جزو غذاهای گران امریكایی ها و اروپایی ها حساب می شود، پرورش ملخ به صورت صنعتی در تركیه تبدیل شده است.
    
    بهای هر وعده غذایی كه با ملخ پخت می شود در اروپا و آسیا بین بیست تا پنجاه دلار است.
    از ملخ های صادراتی تركیه همچنین به عنوان غذای پرندگان و حیوانات خانگی استفاده می شود.
    بهای هر ملخ پرورشی بین سه تا هفت سنت است.
    
    پرورش دهندگان ملخ در تركیه به منظور تامین غذای مورد نیاز ملخ ها ، مزارع ذرت، گندم و جو ایجاد كرده اند.
    از پانصد نوع ملخ در جهان، نوعی كه در صحرای مصر زندگی می كند در تركیه پرورش داده می شود.
    آلمان، اتریش، هلند، سوئیس و فرانسه اصلی ترین مشتریان ملخ زنده هستند
    تركیه كشور همسایه ما كه كشور مسلمانی است جزو بزرگترین صادر كنندگان ملخ دنیا میباشد ودر صورتی كه تقریبا هیچ مصرف داخلی ندارد می بینیم قطبی از این صنعت درامده است . و با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری و نام گذاری امسال به نام سال اصلاح الگوی مصرف ما نیز باید در بخش كشاورزی از این رهنمود استفاده كرده و از منابع بلااستفاده كشور استفاده كرده و باعث پیشرفت و ارز اوری كشور بشویم به امید ایرانی موفق و سر افراز انشا الله در شماره بعدی در مورد پرورش ملخ توضیح بیشتری داده خواهد شد

 


 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 12 فروردين 1391برچسب:حشرات, | موضوع: <-PostCategory-> |

قارچ شیتاکه

قارچ شيتاكه :

قارچ لنتنيوس ادودس
Lentinus edode  قرنها است كه در چين پرورش داده ميشود واز جمله غذاهاي اصلي در آسيا به حساب مي آيد. 

بر طبق﴿ Stamets1993  ) كشت شي تاكه به فردي به نام Wu Sang Kwuang كه متولد چين (1127-960 بعد از ميلاد )نسبت داده مي شود. بعد از جنگ جهاني دوم زماني كه ژاپني ها به تكنيك توليد بذر شي تاكه دست يافتند ، اين صنعت نيز در آنجا شكوفا شد . شي تاكه يك نام عمومي است ( اسم عام )كه از گروهي از چوبهاي با دوام اقتباس شده. گونه Pisania  به نام درخت Shii در ژاپن معروف است و لغت take در زبان ژاپني يعني قارچ و نام شي تاكه دلالت بر قارچي دارد كه روي درخت نام برده مي رويد. 
قارچ شيتاكه در آمريكا براي سالهاي زيادي ممنوع شد.چرا كه اين قارچها به نام قارچ پوساننده چوب معروف بودند وآنزمان اتصالات عرضي خط آهن از چوب ساخته ميشدند.
زمانيكه USDA ممنوعيت واردات بافتهاي شيتاكه در سال 1972برچيد، صنعت از بين رفت.در سال 1986 ميزان توليد در سراسر جهان 3841000تن بود كه اين ميزان به 393100 تن طي سالهاي 1991 تا 1986 و1989 افزايش يافت.
در مجموع توليد شيتاكه در US از 4/3 به 7/3 ميليون پوند افزايش يافت. در حاليكه ميزان كم توليد شيتاكه هدف كشورها بوده است ، كشت ميزان زياد موفقيت آميز طي دهه 1940 در ژاپن با توسعه تكنيكهاي جديد براي تلقيح شروع شد. شيتاكه به طور سنتي بر روي پايه هاي شكاف داده شده تلقيح يافته با اسپان و چيده شده در جنگلهاي هميشه سبز پرورش مي يافت . همراه با توليد بخش عمده اسپان اين قارچ مصرف غذايي داشت و به عنوان قارچ خوراكي ( قارچ سياه ) آسيايي شناخته شد. زيرا رنگش در زمان خشك شدن تيره مي شود. 
بسياري از كشاورزاني كه شيتاكه را  در فلوريدا پرورش مي دهند داراي محصول فصلي هستند. محصول قارچ به شرايط آب و هوايي وابسته است. اما كشاورزان ديگري راههاي علمي تري يافته اند. يكي از راهها حركت به سوي عمليات پرورش آپارتماني  و استفاده كردن از انواع مختلف ساختمانهايي كه شيتاكه  مي تواند پرورش يابد كه داخل آنها مي توان رطوبت را كنترل كرد و برخي نيز پارتيشنهاي پلاستيكي جدا كننده ايجاد كرده اند كه داراي تعداد زيادي اتاقك هستند كه در هر اتاق حدود 400-300 تنه درخت وجود دارد كه دو فاكتور ضروري براي توليد اين قارچ ايجاد رطوبت و دماي پايين به طور همزمان است كه توسط هوادهي اين كار را انجام ميدهند



 

 

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:قارچ شیتاکه, | موضوع: <-PostCategory-> |

آفت ها و بیماریهای قارچ

* مبارزه با آفات درمان ندارد و صرفا جهت پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرند.

آفات شامل:

1. مگس های قارچ خور
2. نماتد
3. کنه

و بیماری ها شامل:

1.بیماری های قارچی ؛

ورتیسیلیومی ، مایکوگن ، دنپلان ، کپک تار عنکبوتی و انواع کپک ها.

2. بیماری های باکتریایی ؛

لکه قهوه ای باکتریایی

3. ویروسی ؛

ویروس X

بیماری های فیزیولوژیک:

کمبود مواد غذایی ، بالا بودن دی اکسید کربن ، دمای بالا و تهویه کم

فرق بین بیماری های عفونی (موجودات زنده) و بیماری های غیر عفونی (موجودات غیر زنده) چیست؟

این است که در بیماری های موجودات زنده (عفونی) امکان سرایت بیماری وجود دارد ولی در بیماری های غیر زنده (غیر عفونی) امکان سرایت وجود ندارد چون در اثر عوامل محیطی ایجاد می شود.

ورتیسیلیوم یا جوش خشک:

علائم ایجاد لکه های قهوه ای روی سطح کلاهک به صورت نقاشی مایکوگن (حباب تر). لکه های قهوه ای ، آبکی و لزج هستند.

لکه قهوه ای باکتریایی:

علائم ؛ لکه های قهوه ای فرو رفته. بعد از ظهور بیماری ورتیسیلیوم دمای سالن را پائین می آوریم (حدود 14 تا 15 درجه سانتی گراد) و از قارچ کشهای کاربندازیم و بنومیل به صورت 150 گرم در 100 لیتر آب استفاده می کنیم.

مایکوگن:

سم اختصاصی اسپاراگون 150 گرم در 100 لیتر

کپک تار عنکبوتی:

معمولا از خاک پوششی غیر استریل ایجاد شده و سرانجام اطراف قارچ را فرا می گیرند. از سم های کاربندازیم ، بنومیل ، فرمالین 20 درصد ، قبل از شیوع روی کلاهک از نمک استفاده می کنیم.

دنبلان:

شکل قارچ به صورت دنبلان در می آید که این بیماری در اثر رعایت نکردن بهداشت سالن بوجود می آید.

لکه قهوه ای:

زمانی که رطوبت روی سطح قارچی می ماند باعث بروز بیماری لکه قهوه ای می شود.

ویروس X:

بیماری است که در ایران شایع نیست. بیماری است که طی تحقیقات انجام شده محل ایجاد آن روی قفسه های چوبی دیده شده است.

آفات مگس قارچ خور:

1. سیارید (مرحله لارو بودن)
2. فورید (انتقال بیماری)

جهت مبارزه از حشره کش های دیازینون و مالاتیون ( به میزان 5 در 1000 یا 4 در 1000 ) ، کاغذهای چسبی و یا حشره کش های برقی استفاده می کنیم.

نماتد دم فنری (Sprinted):

باعث وک شدن قارچ و لزج و سیاه شدن خاک پوششی می شوند.

با استفاده از فرمالین 20 درصد و دمای بالای 25 درجه سانتی گراد در مرحله پاستوریزاسیون خاک پوششی استفاده می کنیم.

کنه:

از مراحل کمپوست سازی وارد سالن ها می شود. سم های اومایک ، (نیسورون + نئورون) می توان استفاده کرد.

بیماری کاپرینوس:

در اثر موجود آمونیاک بالای کمپوست ایجاد می شوند.
 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:آفت ها و بیماریهای قارچ, | موضوع: <-PostCategory-> |

شناخت و کنترل موشهای شهری

جوندگان بزرگترین دسته پستانداران را بر روی کره زمین تشکیل می دهند. جدا از فوایدی که این دسته از جانوران در مثلث اکوسیستم هایبرد برای جانوران دیگر دارند در اثر ازدیاد جمعیت بشر و ورود به قلمرو جانوران نقش این جوندگان در شهرها بیشتر نمایان شده است تا به جایی که آنها را بنام آفت می شناسیم در این بخش نگاهی به گونه هایی از این خانواده در در سیستمهای شهری بیشتر فعالیت دارند خواهیم پرداخت .

انواع موش های شهری

      1-    موش خانگي

      2-    موش قهوه‌اي

3ـ    موش سياه

عادات و رفتار

   بطور كلي موش‌ها به محيط‌هاي ساكت  و تاريك كه حرارت معين و ثابت و همچنين رطوبت نسبي داشته باشند علاقه‌مند هستند .

   موش‌هاي بزرگ معمولاً لانه خود را در محيط‌هاي وسيع نمي‌سازند و همواره سعي در پنهان شدن دارند تا بتوانند به راحتي نوزادان خود را توليد و پرورش دهند. موش‌هاي نر معمولاً حداقل يكبار در روز محيط اطراف خود را بازرسي مي‌كنند و چنانچه تغييراتي در محيط مشاهده نمودند بلافاصله لانه خود را معدوم و جاي ديگري را براي خود آماده مي‌كنند. موش‌ها معمولاً يك ساعت بعد از نيمه‌شب فعاليت خود را شروع مي‌كنند و اين به علت ساكت بودن محيط و عدم حضور انسان است بدين ترتيب موش‌ها با آرامش خاطر به مواد مختلف خسارت وارد مي‌كنند.

اهميت مبارزه با موش

مبارزه با موش از دو جهت حائز اهميت مي‌باشد:

1.         اقتصادي

2.         بهداشتي

   موش‌ها با وارد كردن خسارت به مواد غذائي و پايين آوردن ارزش آنها و انتشار و انتقال بيماري‌ها و بالاخره ايجاد مزاحمت براي انسانها مورد تنفر انسان بوده و براي بسياري از افراد سبب ايجاد ناراحتي فكري و روحي مي‌گردند.

بيماري‌هاي منتقله از طريق موش

   موش‌ها معمولاً 35 نوع بيماري مختلف را به انسان منتقل مي‌كند عبارتند از :

LCM

  اولين علائم اين بيماري در انسان سردرد و بروز حالت‌هايي شبيه آنفولانزا ميباشند.

Rabies (هاري): يك بيماري ويروسي است كه از طريق گاز گرفتگي در حيوان خونگرم به وجود مي‌آيد.

تب گازگرفتگي

   در اثر گاز گرفتن موش تب ايجاد مي‌شود و جاي گاز گرفتگي متورم شده و به رنگ قرمز در مي‌آيد.

 طاعون

   اين بيماري كه به آن مرگ سياه نيز مي‌گويند از طريق گزش ‌كك‌هايي كه از خون موش آلوده تغذيه كرده‌اند به انسان منتقل مي‌شود.

لپتوسپيروز

   اين بيماري كه به آن يرقان خون ريزي دهنده نيز مي‌گويند باعث تب، خونريزي، دردناك شدن كبد، دردهاي شكمي، خشك شدن و ريزش پوست مي‌گردد.

سالمونلوزيز (حصبه)

   آلوده شدن غذا به ادرار و مدفوع موش موجب مسموميت غذائي و بروز اين بيماري مي‌شود.

يرسينيوزيز

  اين بيماري از طريق آلوده شدن مواد غذايي به ادرار و فضولات موش ايجاد شده و موجب بروز آپانديسيت و بزرگ شدن روده‌ها مي‌گردد.

تيفوس

   در اثر خونريزي در شش‌ها و سينه پهلو باعث مرگ فرد مبتلا مي‌شود.

توكسوپلاسموزيز

   انتقال اين بيماري كه بيشتر از طريق مدفوع گربه به انسان صورت مي‌گيرد اخيراً از طريق موش هم مشاهده شده است. اين بيماري مي‌تواند موجب كوري مادرزادي نوزاد شود.

تب راجعه

   يك بيماري عفوني است و از علائم عمده آن حملات متناوب تب و ايجاد مسموميت خوني مي‌باشد.

تولارمي

   مخزن اين بيماري موش مي‌باشد و علائم آن تب، سردرد درد دست و پا، كمر درد، ضعف عمومي، استفراغ و بزرگ شدن كبد و طحال مي‌باشد.

سالك

   اين بيماري به صورت زخم پوستي و در اثر نيش پشه خاكي آلوده ايجاد مي‌گردد.

روش‌هاي مبارزه:

1ـ اقدامات بهسازي و بهداشتي

2ـ استفاده از سموم شيميايي

3ـ استفاده از امواج مافوق صوت

4ـ جلب كننده‌هاي شيميايي

5ـ دور كننده‌ها

6ـ تله‌گذاري

7ـ مبارزه بيولوژيكي

8ـ مبارزه ژنتيكي

 

حال با توجه به اطلاعات کلی پاسخ سوال شما:

بر اساس نظر WHO فسفر دو زنگ در دسته سموم بسیار خطرناک طبقه بندی می شود . هم راستا با سمومی مثل : آنتو- تری اکسید ارسنیک- تالیوم- گوناسید-استرکنین و ... .که جونده با یک بار تماس با آن ازبین می رود.

اصل اول در مبارزه با موش بهسازی محیط است :

اقدامات بهسازي و بهداشتي:

1ـ محافظت ساختمان‌ها از ورود موش

2ـ از بين بردن لانه‌ موش‌ها و محروم‌ كردن آنها از دسترسي به آب و مواد غذائي

3- بهداشتي نگه داشتن محيط زيست شامل: جمع‌آوري، حمل و دفع زباله بطور بهداشتي، زباله بايد در كيسه‌هاي سربسته قرار داده شده و فقط در ساعات مراجعه رفتگران در خارج از ساختمان گذاشته شود. حال با توجه به منطقه خود می توانید روی این برنامه ها مانور بدهید.

كشتن موش‌ها:

الف: بوسيله سموم شيميايي

ب: بوسيله تله‌گذاري

   معمولاً استفاده از سموم شيميايي آخرين راه‌حل مي‌باشد در صورتي كه اقدامات بهداشتي و بهسازي بطور كامل مؤثر نبودند مي‌توان آن را به عنوان يكي از وسايل مطمئن براي مبارزه با موش بكار برد.

امروزه از تكنيك تله‌گذاري در موارد زير استفاده مي‌شود:

   زماني كه به علت وجود مواد غذايي استفاده از سموم غيرممكن باشد.

   در محلهايي كه امكان جمع‌آوري لاشه موش وجود نداشته باشد.

   در صورتيكه موشها از خوردن طعمه خودداري كنند. زماني كه موش‌ها نسبت به سموم موش‌كش‌ مصون شده باشند.

روش صحيح تله‌گذاري:

   در تله‌گذاري مساله انتخاب طعمه و دانستن رفتار و عادت موش‌ها اهميت فوق‌العاده‌اي دارد. موش‌هاي بزرگ به علت ترس از چيزهاي جديد و همچنين به علت داشتن كنجكاوي و احتياط زياد به زحمت به طرف تله‌ها جلب مي‌شوند و گاهي براي گرفتن‌ آنها بايد چند روز صبر كرد و براي حصول نتيجه بهتر بايد چند روز تله را بدون اينكه فنر آن كار گذاشته شود با استفاده از طعمه جلب كننده در محل مستقر نمود تا موش‌ها به آن عادت كنند.

محل قرار دادن تله‌ها:

    در مورد موش‌ قهوه‌اي و خانگي بهتر است تله را در گوشه راست و به طرف ديوار محل قرار داد به طوري كه ماشه تله تقريباً‌ مماس با ديوار باشد.

   در مورد موش سياه تله را مي‌توان به ديوار ميخكوب كرد.

تله زنده‌گير طعمه دار يا تله كشته‌گير را بايد نزديك به دهانه ورودي لانه قرار داد و نه در داخل گذرگاه

   تله را بهتر است با كيسه يا چيزهاي جديد در موش به وجود نيايد. تله كشته گير را مي‌توان زير لايه‌اي از آرد، خاك و يا سبوس مخفي كرد. وقتي تعداد تله‌ها زياد است بايد محل قرار گرفتن تله‌ها را يادداشت كرد.

 

-          اگر منطقه شما مرطوب باشد سم کلرات نوع واکسی خوب است.

-          تماس با فسفر دو زنگ و استنشاق بخارات و گرد های آن از نزدیک بسیار خطرناک است.

-          سموم ضد انعقادی در مبارزه با موش ها ارجح تر هستند. اما به مدت 3تا 10 روز بطور دائم از این سموم باید تغذیه نماید. این سم باعث پارگی مویرگ ها و خونریزی داخلی و نیز جلوگیری از انعقاد طبیعی خون می شود. طعمه حداقل 2 هفته در دسترس موش ها قرار گیرد. سموم ضد انعقادی مثل:وارفارین- پیوال- فومارین- دی فاسینانون- کلروفاسینون- برودیفاکوم و برومادیلون.

-          اگر در منطقه شما کک نیز زیاد است قبل از مبارزه با موش باید 3 تا 4 روز زودتر با کک مبارزه کرد. برای مبارزه با کک نیز از سموم مالاتیون و کارباریل(سوین) می شود استفاده کرد.

-          سم فسفید روی نیز آغشته با ماهی تازه- غلات – گندم- گوشت در عرض 24 ساعت بر موش اثر می کند.(از دسته سمومی است که به مراقبت عادی نیاز دارند.)

-          اگر مزارع همجوارنیز آلودگی موش داشته باشند. مبارزه باید همه جانبه و گروهی باشد. و تک مبارزه موثر نخواهد بود.

-          سم فلورواستات(معروف  به 1080) از موثرترین سموم و سریع الاثرترین جونده کش ها است. که در مناطق غیر مسکونی و با نظارت اهل فن کاربرد دارد.

-          در کار با سموم رعایت نکات ایمنی:دستکش- ماسک-دور بودن از دست بچه ها و ... ضروری است

-          تماس دست با سم باعث بو گرفتن سم شده و جونده از خوردن آن پرهیز می کند. و برای سلامتی فرد نیز بسیار مضر است.

-          سم کلرات (برودیفاکوم) از دسته آنتی کواکولانت علیه موشهای خانگی- کشاورزی – انباری استفاده می شود. پادزهر آن ویتامین k1 می باشد و مقدار 0.3 میلی گرم به گیلوگرم کشنده است.

در آخر نویسنده به این نکته توجه داشته است که فقط کنترل و مبارزه با این جونده در این چند خط خلاصه نشده و نخواهد شد زیرا برای مبارزه با هر جانوری بایستی به خصوصیات رفتاری آن آشنایی کامل داشته باشید. نویسنده امیدوار است که در صورت مواجه شدن با این جانور قبل از انجام هر کاری با متخصصین امر کنترل و مبارزه با آفات تماس حاصل نموده تا طی بررسی های کارشناسانه بهترین روش را برای مبارزه با این جونده اعمال نمایند

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

موتورهای جستجو برای مطالب کشاورزی

 

از طریق این 2 موتور جستجوگر می تونین مقالات و پاور پوینت هایی در زمینه های مختلف علمی رو بگیرین......

 

 

اطلاعات کسب شده از این سایت دارای اعتبار بالایی است و چون که این موتور کاوش مربوط به سازمان کشاورزی  و خوار بار جهانی می باشد. در این سایت می توانید اطلاعاتی در مورد انواع رشته های کشاورزی  از قبیل تولیدات دامی، گیاهپزشکی، ترویج و آموزش فراوری محصولات و ...کسب کنید. این موتور کاوش دارای جستجوگر پیشرفته(advanced search) می باشد و به کمک آن اسناد و مدارک، صفحات وب، عکس ها و نشریات را دریافت خواهیم کرد.
در این سایت اطلاعاتی از قبیل آمار و ارقام،تصاویر، سایتهای برترکشاورزی، در مورد موضوعات کشاورزی از قبیل: خاکشناسی، ترویج و آموزش، جنگلبانی، محصولات کشاورزی، پرورش زنبور عسل و... اطلاعاتی به دست خواهید آورد.
این موتور کاوش اطلاعاتی در مورد صنعت کشاورزی در مورد صنعت کشاورزی، اثر به کارگیری صنعت در کشاورزی و نتایج تحقیقات کشاورزی، نشریات کشاورزی را از سایتهای معتبردیگر به دست می آورد. همچنین این سایت بزرگترین لیست از سایتهایی در مورد صنعت فرآوری و تولید محصولات کشاورزی را در خود دارد.
این سایت یکی از بهترین موتورهای کاوش در مورد تک تک محصولات کشاورزی می باشد که با وارد کردن کلید واژه جستجوی خود را انجام می دهد.
این موتور کاوش  اطلاعاتی در مورد تولید و برداشت محصولات کشاورزی، آخرین قیمت های جهانی محصولات کشاورزی و همچنین تجارت کشاورزی به ما می دهد. همچنین در بخش on line book stor کتابهای جدید چاپ شده در کشاورزی  را دیده و قادر به خرید آنها خواهیم بود.
این سایت اطلاعات کاملی از قیمت محصولات کشاورزی  و لیست کاملی از سایتها و E-mailهای مربوط به کشاورزی را به ما می دهد.
این موتور کاوش به هنگام جستجو665964 سایت کشاورزی را در دامنه کاوش خود قرار می دهد و به دو زبان انگلیسی و فرانسوی قابل دریافت می باشد.
در این سایت اطلاعاتی در مورد بخشهای مختلف کشاورزی از قبیل انواع میوه ها،گیاهان ، سبزیجات، صنعت، انتشارات،کمپانی های تولید، خرید و فروش، صادرات و واردات و ... اطلاعات جامعی بدست خواهیم آورد.
این موتور کاوش، اطلاعاتی در مورد منابع طبیعی، تغذیه و بیوتکنولوژی در کشاورزی را به ما می دهد. همچنین این سایت دارای جستجوگر پیشرفته می باشد.
با استفاده از موتور کاوش این سایت میتوانیم با مراجعه به کتابخانه ها و تحقیقات کشاورزی دانشگاه  کنتاکی دست یابیم،.
این سایت در مورد خدمات، سرویسهای کشاورزی میباشد و اطلاعات کاملی از سازمانها، انتشارات و تحقیقات را به ما می دهد.
از طریق این سایت میتوان اطلاعاتی از سایتهای دیگر، کتابها ، کنفرانسهای کشاورزی در مورد موضوعاتی از قبیل کشت آبی، باغبانی، آموزش و تحقیقات، کشاورزی ارگانیک، گالری عکس های کشاورزی بدست می آورد
این سایت دارای بخشهای مختلف همانند گفتگو، عکس های کشاورزی، اشتراک نشریات ، اخبار کشاورزی و موتور کاوش با قابلیت انتخابی نوع کاوش می باشد.
در این سایت میتوان موضوعاتی از قبیل تجارت کشاورزی، منابع طبیعی، آموزش کشاورزی،web های کشاورزی و... راجستجو نمود..
این سایت اطلاعاتی از قبیل آموزش کشاورزی، منابع آب، آب و هوا، آلودگی ،جنگلداری ،توسعه کشاورزی و نشریات کشاورزی اطلاعات لازم را به ما ارائه می دهد.
nal مخفف کلمه national agricultur library  است که با استفاده از موتو رکاوش آن می توانیم در مورد موضوعات کشاورزی به صورت تخصصی اطلاعات لازم را از این کتابخانه الکترونیکی معتبر کسب کنیم. موتور کاوش این سایت به صورت جستجوی معمولی وجستجوی پیشرفته و بر حسب کلید واژه می باشد.
این سایت قابلیت ارائه اطلاعات کامل و جامعی از قبیل شرایط اقلیمی، خاک مناسب ، بافت خاک، PH ، گیاهان خاص ، جنس ها و گونه های مختلف و...2124 گیاه را دارا می باشد.


 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

نحوه استفاده آفت کش های شیمیائی

تمامی آفت کش‌های شیمیائی بایستی با احتیاط بکار برده شوند ،برای استفاده مطمئن و دائمی از تمامی مواد شیمیائی عناوین ذیل را رعایت کنید.

1- همیشه قبل از استفاده مواد شیمیائی برچسب روی آن را بدقت خوانده وطبق دستورالعمل اجراکنید.

2- آفت کش‌ها را بدور از دسترس کودکان نگهداشته و در ظروف سربسته برچسب دار نگهداری نمائید.

3- از کشیدن سیگار در زمان سمپاشی یا گردپاشی خوداری کنید چون اکثر مواد شیمیائی قابل اشتعال هستند.

4- از لباس‌های محافظت کننده و ماسک استفاده نمائید آستین ها کاملاً کشیده در پایین دست و یقه را کاملاً ببندید، در صورت ریخته شدن مواد سمی روی پوستتان فوراً آن را با آب و صابون بشوئید.

5- دستانتان را بعد از سمپاشی یا گردپاشی و قبل از غذاخوردن یا سیگارکشیدن بشوئید و لباستان را تعویض نمائید.

6- اگر شمادرزمان استفاده از آفت کش یا کمی بعد از آن احساس ناخوشی کردید سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:فنی و حرفه ای قارچ افتکش, | موضوع: <-PostCategory-> |

دوره جدید اموزش پرورش قارچ های خوراکی

 با سلام و تبریک سال جدید

فنی و حرفه ای میانه  با داشتن گلخانه مجهز و مدرن پرورش قارچ خوراکی برای شروع سال جدید  از میان علاقمندان به این حرفه کاراموز می پذیرد جهت ثبت نام  می توانیدهمه روزه از ساعت 8 صبح به بخش پذیرش مرکز مراجعه نمایید

مزایای دوره:

1- آموزش در مدت کوتاه و عملکرد آموزشی بالا

2- کارهای عملی برنامه ریزی شده  همراه با ارائه نقشه سالن

3- معرفی انواع رقمهای قارچ، کمپوست، بذر و غیره

4- آموزش اصول بازاریابی و بسته بندی محصول

5- دریافت مدرک معتبر فنی و حرفه ای برای خود اشتغالی و تاسیس گلخانه

 

آموزشهای فنی و حرفه ای گامی است در جهت اشتغال شما عزیزان

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 4 فروردين 1391برچسب:پرورش قارچ سموم شیمیائی کمپوست, | موضوع: <-PostCategory-> |

تولید بذر قارچ خوراکی دکمه ای قارچ صدفی - (تهران)

شرکت پژوهشگران قارچ آرین با بیش از ده سال تجربه در زمینه تولید انواع بذر قارچ و تجهیز و راه اندازی سالن های قارچ و جمع‌آوری و تهیه کلکسیون قارچ های بومی ایران و سابقه آموزش تولید قارچ در شرکت‌ها و سازمان‌ها و راه اندازی واحدهای تولید بذر خدمات خود را به هم وطنان و علاقمندان به پرورش و تولید قارچ ارائه مینماید.

در زیر لیست قیمت انواع بذر قارچ ارائه شده توسط قارچ آرین را ملاحظه میفرمایید.

قیمت بذر قارچ دکمه ای زیر 100 کیلو قیمت هر کیلو 13000 تومان
قیمت بذر قارچ دکمه ای بالای 100 قیمت هر کیلو 12000 تومان
قیمت بذر قارچ صدفی زیر 100 کیلو قیمت هر کیلو 13000 تومان
قیمت بذر قارچ صدفی بالای 100 کیلو قیمت هر کیلو 12000 تومان
قیمت بذر سایر قارچ ها (قارچ دارویی ، قارچ سمی ، قارچ طبی ، سایر قارچ های خوراکی و ...) زیر 100 کیلو قیمت هر کیلو 28000 تومان
قیمت بذر سایر قارچ ها (قارچ دارویی ، قارچ سمی ، قارچ طبی ، سایر قارچ های خوراکی و ...) بالای 100 کیلو قیمت هر کیلو 24000 تومان

همچنین میتوانید لیست کامل و جامعی از مشخصات علمی بذرها را در وب سایت قارچ آرین ملاحظه فرمایید.

http://www.ariangharch.com

همچنین برای تهیه و خرید لوازم و ابزار مورد نیاز تولید قارچ و راه اندازی و تجهیز سالن تولید قارچ میتوانید با متخصصین قارچ آرین مشاوره فرمایید. ما از ابتدایی ترین مرحله تولید و راه اندازی سالن تولید قارچ با شما خواهیم بود.

برای تهیه و سفارش انواع بذر قارچ و همچنین خاک پوششی تولید قارچ و کمپوست و بذر قارچ میتوانید به وب سایت قارچ آرین مراجعه فرماییدو

http://www.ariangharch.com

تلفن دفتر فروش: ۶۳۰۲۰۴۹- ۰۲۶۱
همراه مدیریت: ۰۹۱۲۲۰۱۱۰۷۴ (رضایی)
آدرس: ایران ، کرج ، محمدشهر ، صندوق پستی ۱۷۷ - ۳۱۸۴۵
 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 1 فروردين 1391برچسب:بسته بندی قارچ در میانه, | موضوع: <-PostCategory-> |

عرضه خدمات پرورش قارچ خوراکی

براي بدست آوردن قارچ خوب.بايد كمپوست با كيفيت. بذر مرغوب. خاك پوششي با كيفيت. سالن هاي پرورش خوب. هواسازهاي قوي. سيستم هاي تهويه و تامين رطوبت داشته باشيم و بهداشت را به نحو كامل رعايت نماييم تا قارچ با كيفيت و راندمان بالا بدست آوريم.

شرکت کوهسار سفیر باختر (سبحان قارچ سابق)
)عرضه انواع بذر قارچ خوراکی
2)ارائه تجهیزات.وسایل و موارد مورد نیاز واحدهای پرورش قارچ
3)عرضه خاک پوششی و کمپوست آماده قارچ های خوراکی با تضمین کیفیت
4)اجرای پروژه های تولید قارچ در سالن های گلخانه ای
5)تضمین خرید محصول و مشاوره رایگان
6)برگزاری کلاسهای آموزشی تئوری و عملی با همکاری ارگان های دولتی و معتبر
7)عرضه cdهای آموزشی پرورش قارچ

www.sobhangharch.com , www.kohsarsafir.blogfa.com , www.kohsarsafir.com
04413837492 /09144432479
ارومیه شیخ تپه باند پایین نرسیده به فلکه بهداری طبقه دوم پارچه سرای ملت واحد2

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 1 فروردين 1391برچسب:پرورش قارچ, | موضوع: <-PostCategory-> |